Stressdag med mysfika & sushi!

Maja: Å vad synd att jag inte såg det här igår då hade du kunnat få receptet rakt av. Jag hittade mitt recept i en glutenfri-bakbok "baka glutenfritt", men enda skillnaden jag såg var att ha i 0,5-1msk Fiberhusk i det smälta smöret+mjölken & låta dra 10 min & så bakade jag en deg som innehöll kesella (blir saftigare). Tänk på att göra själva jäsdegen väldigt lös & knåda in mjölet efteråt till en bra konsistens, annars har brödet en förmåga att bli hård & torrt. Jag gjorde ju inga lussekatter utan vanliga bullar & blandade riven mandelmassa med margarin som jag smetade/smulade ut över den utkavlade degen... Lycka till!

Vi har fått en "hint" om kön, men inte så säker att jag vill kalla barnet i magen för ett speciellt namn eller springa & köpa alla kläder i blått/rosa, jag håller mig neutral. Får se om vi får se krabaten en gång till & får ett säkrare svar då, annars får det var en suprice. Hur som helst är vilket som precis lika välkommet!

Igår var en riktig stressdag, först hade vi möte med vår chef för att få ihop hur folk ska jobba när jag går på mammaledighet, hur folk ska jobba för att må så bra som möjligt osv. Vilket innebar att vi jobbade en halvtimme mer än beräknat med detta, fick 10 min lunch som gick ut på att få i sig det som hunnit bli varmt i matlådan. För att sedan störta iväg på nästa möte. & eftersom vi inte hade haft någon riktig lunch & hade 30min mellan eftermiddagens möten la vi den tiden på att dricka varm choklad & äta chokladboll på ett fik.



Babsan passade även på att hämta sina glasögon & jag shoppade den här:



Pyjamas H&M 98:- ( i plysch såklart, tänk om jag får en bebis som HATAR plysch...)

När eftermiddagens möten var avklarade var klockan 16.30 & jag bad mannen fiska upp mig på stan istället. Vi dividerade om jag skulle handla mat på ICA eller om vi skulle köpa mat, om vi skulle åka ner senare eller köpa något kallt på en gång. Det blev sushi som vi kunde ställa in i kylen tills vi blev hungriga.

När vi kom hem kände jag i hela kroppen att den behövde vila så jag & mannen låg sked på en madrass i vardagsrummet till klockan 18 då det var matdags. Blev en total slökväll i soffan, gjorde inte ett piss mer än att hämta vatten, skala en apelsin, bre en knäckis, koka te & slöa i soffan!

Dagens upplägg ser väl en smula bättre ut än gårdagens, men även om hela veckan är fulltecknad så känns det som att dagarna drar sig fram med myrsteg...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vet att iallafall systeryster efterfrågat recept på tryfflarna jag bakat såhär får ni dem allihopa:

Mias vita chokladtryfflar med citron

pralin_vita ci Blir 35 praliner (pytsan heller...högst 20 st)

Du behöver:

Skal av 1 citron

1 dl vispgrädde

1 tsk honung

200 g vit choklad

1 msk blåa vallmofrön


DOPPNING/DEKOR:

200 g vit choklad

Vallmofrön


Gör så här:

1. Tvätta citronen noggrant och skala av det yttersta gula skalet med hjälp av en potatisskalare.

2. Koka upp citronskalet tillsammans med grädde och honung i en liten kastrull. Låt sedan stå och dra i 15 minuter. Hacka under tiden chokladen fint och lägg i en bunke.

3. Koka upp grädden på nytt, sila bort citronskalet och häll blandningen över chokladen. Rör tills all choklad smält och låt tryffeln svalna lite i rumstemperatur. Blanda ner vallmofröna och låt tryffeln stelna i kylskåpet.

4. När smeten hårdnat rullar du små runda tryffelkulor och låter dem återigen stelna i kylen.

5. Bryt chokladen till doppningen i mindre bitar och smält den i mikrovågsugn.

6. Doppa de kylskåpskalla tryffel-kulorna i chokladen och dekorera med vallmofrön.

7. Låt stelna och förvara i kylskåp.


Jag bytte ut vallmofröna mot strössel i form av små minikulor.

Krispiga nougatpraliner

pralin_nougat ci Blir 35 praliner

Du behöver:

200 g nougat

50 g mörk choklad

(gärna 60-70 procent kakao)

1 dl vispgrädde

1 tsk honung


KRISP:

1/2 dl strösocker

1 dl K-Special eller cornflakes


DOPPNING/DEKOR:

200 g mörk choklad

Ev vit choklad till dekor


Gör så här:

1. Börja med krispet. Låt sockret smälta och bli brunt i en tjockbottnad kastrull. Tillsätt flingorna, rör några varv så att de täcks och häll upp massan på bakplåtspapper. Platta till, låt svalna och hacka sedan i små bitar.

2. Hacka nougat och choklad fint och lägg i en bunke.

3. Koka upp grädden tillsammans med honungen och slå över nougaten. Rör tills allt smält och blivit till en jämn och blank massa.

4. Låt massan svalna. Blanda sedan ner de karamelliserade flingorna.

5. Låt stelna i kylskåp och dela sedan massan i tre delar som rullas till jämna rullar. Linda rullarna i plast-folie, forma dem trekantigt och låt dem stelna i frysen i ca 30 minuter.

6. Bryt chokladen till doppningen i mindre bitar och smält i mikrovågsugn eller vattenbad.

7. Skär rullarna i jämna skivor, knappt 1 cm tjocka, och doppa dem helt eller delvis i den smälta chokladen.

8. Dekorera eventuellt med vit choklad som spritsas i ett mönster och förvara pralinerna i kylskåpet.


Garnerade med hackad mandel eller ministrösselkulor
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dagens meny:

Frukost: yoghurt med frön & russin, 2 skivor grovt bröd med ost & gurka Lunch: blir köpemat idag, kan inte bestämma mig om det blir fräsch sallad eller Statoil korv med mos... Fika: äpple Middag: köttfärsslimpa med potatis & brunsås Fika: apelsin

Kommentarer
Postat av: maja

tack jag var lite nyfiken på om det var mandelmassa i jag har oxå bakat med det dom sista åren.jag använder ett recept med kesella men inte fiberhusk så man ska ha både smör å mandelmassa hm får prova det.mannen tycker ju att bullarna alltid varit goda mer eller mindre det är jag som tycker dom är tråkiga och eftersträva att göra dom bättre ska upp och slänga ihop degen nu. tack en än gång för att du tog dej tid jätte snällt.tryfflarna såg härliga ut men det är ju grädde i hur länge håller dom?!en riktigt söt mage har du.kram å hej

2007-11-28 @ 09:53:57
Postat av: Nhea

Maja: Varsågod! & tack för magkomplimangen! Tryfflarna förvarar jag i frysen, då är det ingen fara att det är grädde i dom! Gäller bara att komma ihåg att ta fram dem några minuter innan ätdax! =)
Lycka till med baket!
Kram

2007-11-28 @ 10:13:11
URL: http://nheas.blogg.se
Postat av: Camilla

Oj.. ser jättegoda ut, måste nog testas =) KRam

2007-11-28 @ 11:54:34
URL: http://salud.blogg.se
Postat av: JennyF

Den där dressen har min systerson oxå. Men vet inte om han har haft på sig den än. Han e ju bara 9 dagar gammal*s* Vi försöker göra honom till hårdrockare så puttinuttiga kläder lär nog bli sällsynta*s*

2007-11-28 @ 13:23:19
Postat av: sommartjejen

tack för alla recept!! Blev dina lika fina som de är på bilderna??
Pyjamasen såg supermysig ut, men jag hade nog även använt den på dagtid tror jag...det är så skönt för barnen att inte vara klädda i hårda kläder när de är så här små.
kramis

2007-11-28 @ 17:48:43
URL: http://www.sommartjejen.blogg.se
Postat av: Gisela

Åhh tack för att du delade med dig av recepten! Ska prova nåt av dom hade jag tänkt :)
Kram

2007-11-28 @ 18:16:57
URL: http://gisellas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0