Hushållsarbete...

Kommentar från hej:

gör du allt hushållsarbete hemma? det vore kanske inte fel att ge den där mannen en spark där bak i bland. tycker alltid du snackar om städning och matlagning och handling, gör aldrig han ngt?

Tillägg:

 Kände att jag behövde skriva ett utförligare inlägg angående denna kommentar. Först vill jag bara påpeka att jag tycker att om man inte kan stå för sin åsikt med namn, bloggsida/mailadress så man lätt kan kontakta personen i fråga, så ska man inte heller lämna kommentarer. Det är en av bloggvärldens baksidor; åsikter, påhopp, elaka tankar eller funderingar som kan stickas lite skickas gärna utan den informationen & jag tycker att det är fegt! & om det är något i min blogg ni tycker är tråkigt att läsa om, så gör som jag: skit i att klicka in dig på den bloggen nästa gång då! Det är ingen som tvingar dig!
 

Jag vill inte försvara min man för att han inte utför hushållssysslor men jag vill lyfta fram hur jag ser på vår lösning av det hela, då det kanske är några som har funderingar kring detta då vi genom bloggar delger vrandra mycket av vår vardag. Dels jobbar min man vår/sommar 60h/v, oftast 6dgr/v, det är något jag vetat om från starten av vår relation & något jag valt att acceptera. Däremot jobbar han mindre höst/vinter & har då förmånen att plocka ut sin "övertid" då, vilket har gjort att vi själva byggt vårt hus. & med att bygga hus menar jag INTE att vi beställt en hus från en firma som körs ut, sätts upp & nycklarna överlämnas när huset är klart för inflyttning. Utan vi har alltså ritat själva, medverkat då grunden lagts, stolpningen utförts, fäst dit våra takstolar själva, spikat dit vår egen fasad, lagt i all isolering, släpat & skruvat osb, gips osv. själva dvs bestämt allt från minsta lilla spik till största konstruktion... Det är ett hästjobb, ett 2 års projekt som vi nu snart är halvvägs igenom.

 

Under den "värsta" perioden valde vi att ta hjälp med hushållssysslorna, under 6 månader tog varken jag eller mannen i ett skitigt plagg, dammsugaren eller lagade en endaste matbit själva. De dagar då inte hjälpen fanns, valde vi till 90% att köpa färdiglagad mat. Allt detta för att kunna lägga så mycket tid som möjligt på vårt hus. & ärligt talat tycker jag att det är skönt att ha återtagit kontrollen över våra liv genom städning, tvättning, matlagning osv. Jag tycker inte att jag klagar eller ser det som ett måste utan nämner det mer som en del av min vardag då jag ser min blogg som en liten dagbok som kanske kan skänka en positiv glimt hos någon annan läsare också, men visst har vi väl alla dagar då det känns lite motigt med hushållsarbete, jag jämför det med måndags mornar då det är dags att gå till jobbet efter en skön helg, det tar emot, men när du väl är på plats så inser du att det inte var så himla farligt...

 

Så summa sumarium, jag har alltså drygt 15-20 timmar mer tid hemma än min man. Jag skulle kunna ägna den tiden åt att ligga på soffan, åka & shoppa kläder, träffa vänner & träna. För att sedan dela upp ansvaret i hemmet gällande tvätt, mat, disk, städ jämlikt med min man, MEN i vårt hem existerar inte bara dessa saker, i vårt hem finns det en hel övervåning att bygga, en altan att bygga, ett garage att bygga & en tomt att fixa, då ska alltså detta delas upp jämlikt också... Skulle mannen laga middag i veckorna innebär det att maten är klar vid 20-21, då har jag hungrat ihjäl. & skulle jag genomföra hälften av de byggnationer vi har att göra så är det 1) fysiskt omöjligt, det är dels för tung, jag orkar inte bära tex. gips eller osb & jag når faktiskt inte runt med min hand så jag kan såga (elektrisk såg), verktygen är tillverkade efter en mans hand 2) jag har inte den kunskap som behövs för att göra rätt 3) Jag är inte lika noggrann gällande byggande som min man vi skulle alltså behöva göra om hälften.

Så helt enkelt: Jag väljer att ta på mig ansvaret med det du kallar hushållssysslorna i vårt hem & min man tar på sig byggansvaret i vårt hem, självklart hjälper vi varandra i de två olika områdena, jag skruvar tex. gips & han tar en & annan disk.

Som du säkert anar har vi inte alltid haft det såhär, vi har också bott i lägenhet där det enda ansvaret att dela upp är hushållssysslorna, då var min man ansvarig för tvätt & storstädning, jag för matlagning & grovstädning & handla gjorde vi tillsammans. Numer får jag byta bort ett par maskiner tvätt mot en färdig vägg på övervåningen eller en möjlighet att komma utnför huset utan att få jord från topp till tå (altanen).

Vi är än så länge bara 2 st i vårt hem, det är ingen som tvingar mig att ha byrålådan full av nytvättade kalsonger, strumpor & jobbartröjor varje vecka, det finns gott & väl så att det räcker till 1 tvättdag/månad, det är mitt eget val. Vi skulle kunna äta ute varje dag, det är mitt eget krav att alltid/oftast ha hemlagad mat på bordet då min man kommer hem. Vi skulle kunna anlita städhjälp, men jag tycker än så länge inte att det är något större besvär. Får vi barn får jag ta ett nytt beslut. När vi ser till vad som blir utfört i vårt hem & vilken tid vi lägger på de sysslorna så lägger min man ned dubbelt så mycket tid på hemmet än vad jag gör, när vi ser till egen tid, tid att träna, vila, träffa vänner, shoppa osv. så har jag sådan tid att "ta ut" dagligen, min man har på sin höjd 1-2 tillfällen i veckan.

 

Jag skulle kunna begära att min man tog ett vanligt 8-17 jobb, men då skulle vi inte kunna bo där vi bor idag, vi skulle inte kunna ha de vanor vi har idag, handla det vi gör idag, ställa de krav på kvalitén & därmed öka kostnaderna som vi gör idag eller åka den bil vi gör idag. Så småningom kommer det en dag då vårt hem inte består av hushållsansvar & byggansvar & med det blir det nya "regler", men förhoppningsvis kommer vårt hem då bestå av hushållssysslor & barnansvar & det är en helt annan diskussion...

 

Jag är fullkomligt as trött på alla kvinnor som klagar på sina män som inte gör något, vi har alla val här i livet. Jag har levt i ett sånt förhållande, där jag jobbade arslet av mig medan den killen låg i soffan eller var ute med kompisar eller på träning, jag lever inte i det förhållandet idag, jag gjorde ett val. Men det finns alltför många kvinnor där ute (jag har en mamma & en syster som är typexempel av denna grupp) som begär att deras män ska dela lika på hushållssysslor, men ta ansvar för hemmets "manliga" bit gällande biltvätt & gräsmatta också, inte nog med det, de ställer krav på renoveringen & trädgård som fortgår i oändlighet & vem som ska utföra arbetet är endast männen & så har kvinnorna mage att klaga på att männen inte har tid att umgås med varesig dem eller sina barn. Är det så konstigt?!


Kommentarer
Postat av: Engla

Nhea, såå bra skrivet!! Jag håller med på alla punkter!
Ha en fortsatt bra dag!
KRAM

2007-05-28 @ 14:54:33
Postat av: malinsworld

Jätte bra skrivet! Super bra!!! :)
Ha det bra! :)

2007-05-28 @ 17:53:35
URL: http://malinsworld.webblogg.se
Postat av: Sommartjejen

Du är en pärla syster yster!
Skönt att du kan ge svar på tal och göra det konstruktivt också. Personen som läste din blogg kan inte ha LÄST din blogg, för då skulle den ha fattat att din man omöjligt kan sköta hushållet samtidigt som han jobbar så mycket som han gör OCH bygger ert hus! Dygnet har ju trots allt bara 24h...eller har jag missat något?
Vill även påpeka till er som läser att JAG inte är en av de där systrarna som Nhea nämnde längst ner i sin blogg.

2007-05-28 @ 17:59:54
URL: http://www.sommartjejen.blogg.se
Postat av: Gisela

Jag håller med dig Nhea. Visst kan jag bli trött ibland på att min sambo inte gör lika mycket som jag hemma, men vi kompenserar varandra bra ändå. Han gör mycket annat som jag inte klarar av. Sen pratade jag med en vännina häromdagen om just det här och hon kände sig så hemsk som inte skötte hushållssysslorna ( hennes man vill göra det själv ) Hon hade till och med poratat med en terapeut om det. Men dom kom fram till att hon skötte det sociala, umgänge med vänner mm.. så det bästa är ju att kompensera varandra. Och om man inte stör sig på det så är det ju inget problem.
/Gisela

2007-05-28 @ 19:26:27
URL: http://gisellas.blogg.se
Postat av: hej

jag menade absolut inte den där kommentaren som ett påhopp. det var en undran, helt enkelt. och undrade gjorde jag eftersom jag ser massor med tjejer runt omkring mig som gör ALLT hemarbete (städning, matlagning, osv osv)trots att de inte alls vill eller känner sig bekväma med situationen eftersom det förväntas av dem, eller helt enkelt bara därför att det "blivit så". det är så lätt att man hamnar i att göra traditionella sysslor trots att man själv kanske är sugen på hur det är att tvätta bilen eller lära sig bygga ett fönster. jag tycker det skulle vara synd om även du hamnat i det läget, och därför undrade jag hur det står till hos dig. jag är ledsen om du tog illa upp, och du hade absolut inte behövt presentera något försvarstal för min skull. jag uttryckte mer en oro, från kvinna till kvinna liksom.

2007-05-28 @ 22:16:43
Postat av: Nhea

Det är helt ok att du frågar, men man kan välja hur man ställer sina frågor. Jag tolkade din kommentar som att du redan antagit att jag redan hamnat i det träsket, genom sparkar i baken på min oskyldiga man. & meningen "att du alltid snackar om..." tolkade jag som att du tycker det är tråkigt att läsa om det som ingår i min vardag, därmed, det är fritt val att läsa min blogg!
Så nästa gång fråga först, anta sedan slutligen vid behov -utdela sparkar! & nej det var inget försvarstal, som du kan läsa i inlägget ville jag "lyfta fram vår lösning" för att andra kanske skulle kunna tänka till & se sina egna situationer på ett annat sätt, tex. vad gör min man istället för att diska, städa, tvätta? Är vi så himla ojämställda som jag tror?! Är det bara "hushållsarbetet" som räknas? Är det endast DET som ska delas upp för att få en rättvis jämlik fördelning mellan man & kvinna?
Helt enkelt varje hem ser olika ut, där finns olika sysslor att utföra & olika personer har olika intressen & kunskaper, utnyttja dem istället för att snöa in er på manligt & kvinnligt!
& det var heller inte bara för din skull, det står också i inlägget att jag skrev inlägget till alla de som läser bloggen, som har minsta lilla fundering kring detta då vi delar varandras vardag genom bloggarna!
/Nhea

2007-05-30 @ 08:32:19
URL: http://nheas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0