Glansveckorna here I come...

Plötsligt känns allt lite lättare, jag slutade med Postafen igår & har mått bra sedan dess, ok det var en tandborstkväljning i morse men annars helt ok. Det var till & med roligt att sminka sig. I morse var inte det där "Ok då ska vi se om vi får ordning på den här röran" utan det var mer i stil med "Fasen det här ser ju inte så tokigt ut". Nu är det bara utväxten som ska göras något åt, tänker inte bli en sunkmamma! Promenaden till jobbet var riktigt härlig, strålade som solen, njöt av alla färgglada löv som singlat ner på marken & log mot mötande...

Igår kom jag hem till en målarverkstad, vi har helt enkelt anlitat folk som ska måla vårat hus & det känns som "Varför gjorde vi inte det från början", för mig tog baksidan 4 dagar att måla & slutade i tårar för att det var så jäkla trist, ok ,ok jag var gravid men visste inte om det än då... Mannen målade framsidan det tog 6 dagar. & igår kom jag hem då hade målarna byggt ställning på båda gavlarna samt nästan hunnit måla klart en gaveln helt- på 1 dag! Så vi bestämde att de ska få ta andra varvet på fram & baksidan oxå, varför ska vi lägga ner 10 dagar till på det när de säkert gör det på 2-3 dagar?!

Slängde ihop köttbullar igår, alltså det gick fasen riktigt bra & goda blev de oxå, jag som alltid misslyckats & mer fått till köttbullssmulor, eller brända fyrkanter med rå mitten...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Receptet:



Blandfärs läggs i bunke
häll ner ströbröd efter behag rätt ner i färsen
kläck ner 1 ägg

koka upp ca 1dl vatten, lägg i 1 buljongtärning & låt smälta

Rör ihop färs, ströbröd, ägg & späd med 3-5msk buljong & salta efter behag

stek ½ lök 

Blanda löken i smeten, rulla till köttbullar & stek på hög värme i mkt margarin.

Efterstek i ugn 150 grader ca 20-30min
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



En tjej på jobbet hade med sig hembakta bullar igår, jag har alltid skyllt min brist på bullbak på att jag inte har någon hushållsassistent, men hon påstod att det gick utmärkt att antingen knåda ihop degen själv eller köra med elvisp+degkrokar, så nu är det väl bara upp till bevis här! Ska man bli mamma måste man kunna göra köttbullar & baka bullar ;-)

Dagens meny:

Frukost: oboy, baguette med ost, skinka, sallad & tomat, satsumas & ½ äpple Fika: satsumas & ½ kexchoklad Lunch: hemmagjorda köttbullar med kokt potatis, hemmagjord brunsås & lingon, satsumas Fika: ½ äpple & satsumas Fika: rån med ost Middag: pytt i panna med stekt ägg & rödbetor Kvällsfika: chokladglass eller satsumas

Kommentarer
Postat av: Sommartjejen

Men åååå jag vill också ha en rik man så jag kan måla om huset på bara ett par dagar utan att behöva lyfta ett finger!!! =)
Helt klart rätt val av er, skulle jag med gjort om jag var i er situation.
Jag har ett köttbulletips för er som får fyrkantiga
köttbullar, jag doppar dem alltid en kort, kort stund i kokande vatten. Då får de en ljusgråyta o håller ihop hela stekningen!
Hm...bullbak med hushållsassistent - har jag aldrig gjort. Jag bakar alltid mina bullar med degkrok och det går minsann hur bra som helst! Så nu är det slut med den ursäkten kära syster yster!!! *fniss*
PUSS

2007-10-02 @ 09:07:09
URL: http://www.sommartjejen.blogg.se
Postat av: Camilla

Har varken hushållsassistent eller degkrok.. funkar bra ändå och goda blir dom =) Finns ett jättegott recept på arla.se, http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15211. Dessa blir hur goda som helst =)
Ha en jättebra dag!
Kram

2007-10-02 @ 09:16:25
URL: http://salud.blogg.se
Postat av: Nhea

Sommartjejen: Doppa i kokande vatten känns för omständigt för mig, men prova mitt recept de blev runda & fina ändå! Ja, jag ska baka bullar =)!
Camilla: Å tack! Både för uppmuntran utan degkrokar & assistent + receptet, ska se om det går att göra om till glutenfritt -då jag är glutenallergisk eller tolerant som min kära läkare upplyste mig om sista -"Ni måste lära er skilja på allergi & tolerans".
KRAM

2007-10-02 @ 10:01:54
URL: http://nheas.blogg.se
Postat av: Camilla

Jag tror det kommer gå jättebra för dig =) Oki, hoppas du hittar alternativ som funkar, det borde finnas tycker jag. Jobbigt me såna problem, har liknande oxå.. Lycka till å njut, luktar ju så underbart när dom e färdiga =)
KRAM

2007-10-02 @ 10:49:23
URL: http://salud.blogg.se
Postat av: Sommartjejen

Blir inte alls sugen på bullar när ni pratar om dem hela tiden!!!!
Får nog ta o baka nästa vecka med Viktor hängandes på magen!! =)
Ska prova ditt köttbullerecept nästa
gång.

2007-10-02 @ 11:16:57
URL: http://www.sommartjejen.blogg.se
Postat av: Louise m Ebba 0205 & Eric 0508

Ajdå då måste man verkligen kunna baka bullar & göra köttbullar som mamma?? ;-)
Jag kan inte det, eller snarare gör inte det, & mina barn mår bra ändå. Trot eller ej ;-)
Fick iaf inspiration nu & skall göra egna köttbullar snart. Tänk bara om barnen då föredrar dem framför Mamma Scan´s? Det vore ju dumt för då måste jag gör aom det varje vecka ju...jobbigt....eller så gör man hysteriska mängder & fryser in kanske.
/L

2007-10-02 @ 15:15:21
Postat av: Annsofi

(hittat hit via Sommartjejen) Hihi, jag har nog hoppat över lite i "mammakursen". Min son får en bullpappa istället för en bullmamma (kakor är mitt jobb istället!), men jag SKA försöka mig på köttbullar innan lilleman blir stor nog att äta dem. Jag blir ju inspirerad att prova när du vågar dig på det projektet... Vore kanske bra att öva på sambon först dock, så att inte sonen blir alldeles avskräckt!? ;-)
Lycka till med lilla Pyret!

2007-10-02 @ 20:45:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0