Lugn natt

Har sovit som en prinsessa (minus X antal kisspauser, snytpauser, dricka vatten pauser), ingen mus eller rävjakt i natt! Mannen har gillrat musfällor i huset så jag hoppas han blir den som hittar fångsten -uäk!

Lagade så himla god mat igår så jag måste bjuda er på receptet, jag är inge mått-matlagare men jag tror det är ungefär dessa mått jag höftade till:

Kvällen innan:

6 mindre kycklingfilér (frysta, jag tog Kronfågels, bättre sice än bjässarna i Euroshopper)

Blanda ihop:
0,75 dl sweet chili sås
1 msk hoiysin sås (eller hur det stavas)
1 tsk soja
ett par droppar sesam olja

Låt kycklingen marineras över natten i blandningen

Innan middagen:

Lägg kycklingfiléerna i en ugnssäker form, 200 grader i ca 40 min-1 timme

Blanda:
0,5 dl sweet chilisås
0,75 msk hoiysin sås
0,75 tsk soja
ett par droppar sesamolja
2,5 dl milda mat 15%

Låt koka upp på i kastrull

När kycklingen är klar, skär den i skivor, lägg upp på serveringsfat, häll över såsen & servera med:

Risnudlar, som jag brukar blanda med 1½ msk fisksås + några droppar sesamolja, så de inte klibbar ihop alldeles.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mannen tycker att det är helt fantastisk mat sedan jag blev gravid, tycker han berömmer den var & varannan kväll, den stackaren levde ju på råris & lightprodukter förut, så smalt & fettsnålt som möjligt var mitt motto, men nu när jag skippat light (tycker det är för mkt skit i dem, det vill jag inte bjuda bebisen på) så har jag inte rusat iväg så hiskeligt på vågen som jag trodde jag skulle göra, jag har gått upp 4 kg på 4 månader, lite mer än 200g i veckan, helt ok! & maten smakar så mycket mer & jag är ändå nöjd med 1 portion!

Vikarien:

Jag brukar inte ha svårt för människor. Om jag har fått fel förstaintryck av en person så brukar jag erkänna det. Men den här gången var mitt första intryck inte fel. (människan skällde ut mig utan anledning & var bitsk & otrevlig, riktigt kärringaktig) Då jobbade hon inom en annan organisation, nu jobbar hon här hos mig. & jag har försökt ändra uppfattning. Jag låtsas inte om något även om jag känner för att bete mig som en tonåring & himla med ögonen & peka finger bakom ryggen på henne, så tror jag inte att det är någon mer än Babsan som vet vad jag tycker om henne. Jag är artig & trevlig mot henne, svarar på tilltal ,men drar mig för att påbörja samtal med henne själv. Nu blir hon inte kvar här mer än ca 2 veckor till, puh!
Vid lunchbordet häromdagen pratade vi alla tester man kan göra på barnen nuförtiden, NUPP & KUB & FVP & gled in på att ta reda på kön osv. & kärringen kläcker ur sig "Så du tycker inte att en tre barnmors som har 3 söner ska ha rätt att bestämma om hon vill ha ytterligare en son fast hon så gärna vill ha en flicka" , jag höll på att trilla baklänges " Nej det tycker jag inte, då är man helt fel ute, har man valt att skaffa ett till barn & inte kan vara glad för det man får, då är man inte värd ett fjärde barn överhuvudtaget" blev mitt svar & kärringen blev tyst, sen gick jag iof på med att det är så många som inte kan få barn osv... Men hela tiden uppstår dessa situationer, vi tänker så fruktansvärt olika & beter oss så fruktansvärt olika, i vanliga fall brukar jag tycka om att människor har olika åsikter men inte hennes -det ska bli så himla skönt att slippa kärringen!

Babsans bilkörning:

Igår fattade Babsan bilnyckeln igen, men anledningen "Nu mår du ju inte illa längre så då kan väl jag få köra lite". Jisses, ok, jag kan ta de 4 motorstoppen i olika korsningar, det hör lixom till Babsans körningen, men parkeringarna. Jag håller på att dö varje gång. När hon kör in i en parkering har hon så hög fart & tjuter " Iiiiiiiiiiiiii" & så stampar hon till på bromsen centimeter från trädet, räcket eller bilen framför, så man håller på att slå fejjan i instrumentbrädan. Men värst är ändå när vi ska ut från parkeringsfickan en annan brukar ju backa rakt bakåt tills man ser att man kommer ut utan att skada någon bil & sen rattar runt, inte Babsan inte , hon kör fullt ratt på slag från start, fattar tag om passagerar sätet & fäster blicken bakåt, endast bakåt! Så jag fick igår skrika till vid två tillfällen då hon var på väg in i bilen bredvid....

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gårdagens mat:

Frukost: 1 riskaka med ost i sängen, 2 skivor grovt bröd med ost & grönsaker, 1 bit kladdkaka med kanelsmak (mums) Lunch: ugnstekt falukorv med p-mos, 1 päron Fika: ½ banan , 1dl yoghurt med linfrön Middag: Se receptet ovan Fika: 2 knäckisar med cognacsmedwurst (ja den är varmrökt & köpt överdisk) portsalut & gurka, 1 rad mjölkchoklad daim + te

Fattar ni hur GOTT det är med Cognacsmedwurst när man är gravid? Fattar ni hur gott det är med Port salut när man är gravid?

Dagens mat:

Frukost: 1 dl yoghurt med 2msk linfrö, 2 grova skivor bröd med medwurst, port salut & gurka, ½ banan + te Lunch: se recept ovan + päron Fika: ½ banan Middag: sprödbakad torskfilé med kokt potatis & hemmagjord remouladsås med kapris i, mums! Fika: knäcke med medwusrt & port salut & 1 rad choklad + te

Kommentarer
Postat av: sommartjejen

Ååå herregud, den där Babsan verkar göra livet roligt att leva. Du känner ju iallafall att du lever!! =)Kanske bäst att du tar bilnycklarna resten av graviditeten trots allt, om du inte kan skylla på illamåendet får du väl skylla på att du vill ha en levande bebis även efter bilfärden!
Ang. vikarien så håller jag med om vartenda ord du skrev. Skönt att vissa människor inte är fast anställda!
kram

2007-10-31 @ 09:08:03
Postat av: Tine

Hejs!
Jag har läst din blogg varje dag länge, och börjar alltid min dag med att göra det. Har dock aldrig kommenterat.
Jag förstår precis hur det är att ha en arbetskamrat som gör dagen sur, och försöker alltid att se vad det är för människa bakom det där hmmm bittska, men ibland orkar man bara inte längre. Det är viktigt att säga ifrån som du gör. För VEM har givit människan mandat att gå runt och slänga ut sig elakheter till vemhelst den känner för!?
Ha det gott och all lycka till dig, din man och bebisen.

2007-10-31 @ 09:39:16
Postat av: Nhea

Sommartjejen: Ja jag får väl börja med den ursäkten =)

Tine: Kul att du ger dig till känna, trevligt att du alltid börjar din dag med en dos av mig =) & tack för stödet angående kärringen! Kram

2007-10-31 @ 11:13:05
URL: http://nheas.blogg.se
Postat av: maja

har förstått att du är gluten eller?men kan du äta hoisan sås då vi har inte hittat nån som inte ha vetemjöl i vilken sort köper du?

2007-10-31 @ 18:36:09
Postat av: sommartjejen

Nu har jag lagt kycklingen i marinad! =)

2007-10-31 @ 19:17:25
Postat av: Nhea

Malin: eftersom jag inte är överkänslig använder jag både soja&hoisin med vetemjöl. Det funkar för mig!
Sommartjejen: spännande att se vad NI tycker! Kram till er båda!

2007-10-31 @ 21:09:48
URL: http://nheas.blogg.se
Postat av: svintoflickan

blir så hungrig av att läsa din blogg:-)
hoppas mitt illamående med slutar vecka 17..då har jag bara 3 veckor kvar...
ni har ju redan varit på olika ul va..men när ska ni på de riktiga eller har ni varit på de också..
vi ska 21 nov.längtar..vill se allt är bra.
kram o sovgott utan allt för många kisspauser:-)

2007-10-31 @ 22:12:39
URL: http://svintoflickans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0