Djurrik helg!

Fredagen:

På fredagen avnjöts plankstek, hemmagjord förstås & sen tittade vi på Idol & började titta på någon film innan jag gav upp vid 21.30 & gick & la mig.

Lördagen:

Gick upp 9.30 & gjorde mig i ordning, färgade ögonbrynen & plockade dem, känner mig nu riktigt fräsch igen när jag tittar mmig i spegeln, ja förutom vageln i vä ögat då...

Syster frågade om jag verkligen var helt säker på att det bara var en bebis i magen... Med andra ord det syns numer! Pappa påpekade oxå att det börjat puta...

Strax innan elva kom flocken, min systers familj & mina föräldrar, mannen valde att vara hemma & jobba, men vi andra stack iväg till min arbetskompis. Där blev vi välkomnade av en skriande åsna som vi sedan fick klappa & gosa med.



Sen fick barnen mata hönsen, som går helt fria, så det var helt plötsligt höns överallt pickandes på stövlar & skor, sittandes på varandra & lite smått slagsmål om fröna, men barnen tyckte det var fantastikst roligt & matade på...



I närheten strosade katten & den fick sig en kelstund med syrsters man.



Sist men inte minst var det dax för fåren, men de var lite små tjuriga så de ville inte riktigt hälsa, vände baken till & gick in i skogen, men arbetskompisen & systers minsta gick fram så hon fick klappa en av dem innan den oxå drog in i skogen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter att vi fått lite frisk luft & sett hur djur ska ha det på riktigt så åkte vi till McDonalds hela bunten & åt lite mat.

Skocken åkte hemåt igen & jag & mannen gjorde oss i ordning för att åka till svärföräldrarna. Där beställde vi Canal plus paket & ett badkar med radio, uppvärmning, olika vattensprutsfunktioner osv.

Svärfar utbrast "Här har det hänt grejjer" & pekade på magen & svärmor bad om en uppvisning av profil.

Svärmor är sååå sugen på att berätta för hela världen att hon ska bli farmor, så jag tyckte nästan lite synd om henne när hennes son satte munkavle på henne ett tag till med motiveringen "Varför ska dom veta redan?".
Han har lite panik själv tror jag att hans kompisar ska börja ringa för att de fått veta det ryktesvägen... Vi försöker styra upp träffar/middagr med en del av dem för att kunna berätta då.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kvällen spenderades hos syster med familj där även mina föräldrar var, vi fick snax & drink i deras nyrenoverade finrum & sen blev det middag.

Helsteks fläskfilé med kantareller, sidfläsk pplen & balsamico & en potatisgratäng med jordärtskocka & spenat, mycket gott! Till efterrätt mumsade vi marängtårta med kokos ett täcke av vitchoklad blandat med turkis yoghurt & hallon!

Runt halv tio höll mina ögonlock på att falla ihop & jag som skulle köra hem drog med mig mannen hem i bilen. Väl hemma var jag nästan illamående av trötthet & somnade på stört.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Söndag:

Vaknade med sprängande huvudvärk & en trötthet som liknade den värsta bakfyllan, så det blev inte många knop. Låg kvar i sängen till halv tolv, då jag gick upp & duschade & beställde kebabtallrik & räksallad som mannen & jag delade på. Jag återgick till sängen, medan mannen fejjade på övervåningen. Vid 14tog jag mig i kragen & åkte & storhandlade, fixade in allt i kyl & frys & gick & la mig. Mannen serverade mig chokladglass med strössel i sängen & sen sov jag till 17.30. Mannen sa att han skulle laga maten, om jag plockade ur & i diskmaskinen medan han gjorde klart det sista på övervåningen. & när jag väl masat mig ut i köket gick även matlagningen av bara farten så när han var klar var det bara att sätta sig vid bordet:

ugnsstekt färsk laxfilé med salt, citronpeppar, dill & pressad ciron, pressad potatis & en vitvinssås med räkor + färsk lättkokt sparris! Tror ni jag längtar till dagens matlåda elr? =)

Fick sedan äntligen arslet ur & klippte mannen, han har sett ut som ett träsktroll i huvet alldeles för länge nu, men NU är han så söt så!

Ockuperade soffan & svarade lite halvslött då mannen satt vid bordet & frågade olika detaljer om garderoben till hallen, hyllorna i köket osv.

Tillslut började vi titta på någon snuskig film om slavar & krig & jag stod ut till 21.30 då jag stöp i säng.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dax att ta fram:

Svarta boken -do´s and dont´s när jag får egna barn

Har mest ett par frågor:

Är det rätt att ge barn glass efter lunchen om de inte ätit maten?Är det rätt att inte bry sig om att ena barnet inte ens sätter sig vid bordet & smakar på maten när den serveras & den andra smakar men utbrister "det var äckligt" & "Det var oxå äckligt" för att sedan gå därifrån & 5 min senare få sin lördagsgodispåse? Är det rätt att ge barnen glass när de inte ätit riktig mat efter allt godis klockan 21.oo på kvällen? Är det rätt att låta barnen vara uppe tills de somnar av sig själva i soffan fast att de är så trötta att de är likbleka med motiveringen "Tror du han vill gå & lägga sig eller?" Är det rätt att låta barn bestämma det själv?!

Fundera, kommentera, så skriver jag ner mina tankar sen...





Kommentarer
Postat av: Sommartjejen

Hm...verkar vara ngt strul med kommentarsidorna för jag fick prova 2ggr innan jag kom in här!
Tänkte jag skulle börja kommentera din "svarta bok" för att få igång disskussionen lite härinne.
Hoppas fler hänger på.
Jag kan bara berätta hur vi gör i min familj.
1) Mat som serveras ska smakas på, ALLT ska smakas på, gillar man inte maten så behöver man inte äta upp den men man ska heller inte sitta o säga usch vad äcklig osv vid matbordet framför den som har lagat maten.
2) Vet jag med mig att det är en maträtt som fröken (min minsta äter ju inte mat ännu) inte gillar så brukar jag se till att ha ett alternativ till henne, däremot gör jag inte så om jag vet att maten är enkel o smakrik och som borde passa damen. Då får hon välja att äta eller inte äta.
3) Har man valt att inte äta upp sin mat så får man ingen efterätt. (om portionen inte var för stor o nån vuxen lagt upp den så hon inte orkar)
4)Äter man inte sin mat på lördagarna så får man heller inte äta godis.
5) Sängdagsrutiner är vi stenhårda på under veckorna, oavsett vad "alla andra" får göra. Under helgen får hon alltid vara uppe längre och har vi gäster ytterligare längre. Men märker vi att hon blir för trött o inte klarar av att vara uppe utan att bete sig illa, se likblek ut, sitta o somna i soffan så får hon självklart bli nattad! Det har nog bara hänt på nyårsafton o julafton att hon fått bestämma själv när hon ska gå o lägga sig. (om ens det?)

2007-09-24 @ 09:39:22
URL: http://www.sommartjejen.blogg.se
Postat av: Jenny

Jag kan inte annat än att hålla med Sommartjejen, men då jag inte har några barn själv kan det vara svårt att säga, men det är så jag vill att mina barn ska lära sig då det kommer! =) Måste bara fråga efter receptet på hemgjord plankstek? Mums vad gott det lät! Men det blir väl inget sånt nu när tjockisen här ska börja med GI på torsdag...=/
Ha det bra! Kraam!

2007-09-24 @ 10:14:42
URL: http://blushie.blogg.se
Postat av: Nhea

Kul att höra dina åsikter!
Plankstek:
Vi har köpt/fått plankor finns på DUKA eller liknande, som man lägger i vatten innan användning så de inte tar eld i ugnen.
Sen gör jag potatismos men blandar i 1 ägg för att moset ska få lite färg i ugnen. Moset spritsar jag ut sådär restaurangkäckt på plankorna. Köttet måste stekas lite innan, sen lägger man det i mitten på plankan, halverar 1 tomat & lägger i hålet på plankan & så snabbkokar jag sparris som jag lägger på köttet samt snabbsteker champinjoner ( sparris & champinjoner vätskar sig så mkt om man inte kokar/steker de innan)som jag oxå lägger på plankan & så in i ugnen på grilleffekt 225 grader i ca 10-15 min tills moset fått lite färg & så serverar jag beaneisås till! MUmsigt! Ibland har vi lax & hollandie istället för kött, gott det med!
Lycka till!

2007-09-24 @ 10:23:26
URL: http://nheas.blogg.se
Postat av: svintoflickan

ja nu ska jag svara då..hm...kan tycka en del saker men sen gör man alltid undantag ibland...
1.Kan ge barnen glass efter maten om de inte ätit upp allt men inte om de inte ätit något alls...ofta kanske jag istället mutar..om du äter upp får du glass(å då får dom ju inte om dom inte ätit upp om jag sagt så).
2.barnen får inte säga att maten är äcklig..men jag har förståelse för att dom inte tycker om allt o de behöver bara äta de de tycker om..men de sitter alltid med vid bordet och jag har alltid någon mat som jag vet att de gillar så då får de äta de de gillar...därför har de aldrig blivit någon sådan grej..plus att de vet de måste äta lite mat allafall för att få lördagsgodis.
3.personligen skulle jag inte ge glass efter kl 21:00 om de inte har feber eller liknande eller om de är en varm sommarkväll o man har party hela dagen:-)
4.våra barn har inte kunnat bestämma själva då de ska sova..de blir bara övertrötta.vi har ganska sena vanor i oss själva och någon fredagkväll har de fått sitta upp rätt länge i soffan tills de själva säger de vill sova..men annars bestämmer jag o min man när de ska nattas på kvällarna.
jättekul nea med lite sånna här tankar...
mer sånt:-)
de får än att tänka till o att själv se vad man faktiskt har för regler.
kram

2007-09-24 @ 11:45:29
URL: http://svintoflickans.blogg.se
Postat av: svintoflickan

ps:ja de ska bli kul följas åt...hi,hi..
de blri inte många veckors skillnad.
jag är redan super fet...å jag mår redan värre än med de andra..men annars är de bra:-)
börjar ditt avta lite...
jag försöker nämligen se fram emot vecka 12 för de står ju i böckerna de ska bli bättre?
men de har ioförsig inte varit så med de andra..min lillkille mådde jag nog sämst med i mitten o slutet.
kram till dig.

2007-09-24 @ 11:48:57
URL: http://svintoflickans.blogg.se
Postat av: emmie

Hej ! Här kommer mina svar:
Jag tycker att man skall försöka få barnen att smaka på allt att inte vara rädda för nyheter men de behöver inte äta upp. Äter de inget alls blir det absolut inget godis. Om det är speciell mat som barnen absolut inte äter får de en macka + frukt istället och lördagsgodis senare. Glass är bara vid överenskomna tillfällen efter maten och då skall det vara så att man har ätit upp all eller överenskommen mängd mat.När man är borta och de inte tycker om maten försöker jag få dem att tacka nej lite fint, det är givetvis jättesvårt ex med en 2 åring men förösk att hitta lösningar efter ålder. Min dotter som är 6 kan säga ex: Tack, jag är inte så förtjust i detta! Eller jag har smakat men det var inte i min smak! Det låter väluppfostrat & trevligt. lika enkelt är det inte varje gång men de brukar mest "balla ur" när vi är bara familjen eller hemma. Godis för sent är vårt största NO NO! Aldrig ger vi dem det efter 21.00 söta läsk är bara vid FEST som tur är älskar mina barn bubbelvatten och det blir superfestligt med sugrör. Vid speciella tillfällen får de vara uppe hur länge de vill. Vår 4 åring brukar vilja somna vid 10 dessa kvällar i min famn eller så brukar jag gå upp och natta honom då. Vår dotter kan vara uppe längre men hon har ärvt mammas gener = nattuggla! Så hon kan vara uppe länge! Någon gång har man märkt att de är för trötta och då givetvis får man övertala dem att ta nattlinnet på och att de får se en film efter det då brukar det ta 5 min så sovr de, löftet om att få vara uppe kan ibland vara tillräckligt. Det är
dock svårt att råda i detta för alla barn tar det olika och alla har olika stort sömnbehov! Men gå på ditt egna förnuft. Grundregler är alltid bra och att man försöker hålla en linje men självklart kan man göra undantag. ex nyår för att de skall få se fyrverkeriet men om barna inte mår bra av det så skall de givetvis sova istället. Det viktigaste är att man är överens som föräldrar och att man är hyfsat konsekvent. KRAMIS Emmie

2007-09-24 @ 12:35:29
Postat av: emmie

Sorry skrev så mycket att jag glömde vissa saker i alla fall....... alla skall sitta vid matbordet och äta man får absolut inte gå omkring eller strunta i maten och få godis!!! vad blir det av det?? jag har också blivit irriterad ibland när andras barn får ha leksaker vid bordet eller lämna innan alla är färdiga! Våra barn får vänta tills alla är färdiga och om det bara är de 2 som är barn får de lämna om de har ätit upp och frågar oss "får vi duka av" då är det ok. JAg kanske låter som en hitler nu , det är jag inte men lite ordning & reda får det allt vara. Emmie

2007-09-24 @ 12:40:58
Postat av: Maria

Är det rätt att ge barn glass efter lunchen om de inte ätit maten? Har Norah ätit lite så får hon glass efter maten även fast vi har sagt att det kommer inte att hända (men det var innan man hade egna barn) Är det rätt att inte bry sig om att ena barnet inte ens ätter sig vid bordet & smakar på maten när den serveras & den andra smakar men utbrister "det var äckligt" & "Det var oxå äckligt" för att sedan gå därifrån & 5 min senare få sin lördagsgodispåse? Det skulle vi aldrig tillåta utan alla ska smaka och jag/vi förstår att man inte kan tycka om allt men man ska smaka på allt och man ska definitivt inte säga att nåt är äckligt! Är det rätt att ge barnen glass när de inte ätit riktig mat efter allt godis klockan 21.oo på kvällen? Förhoppningsvis sover Norah 21.00 och äter inte glass. Men om hon skulle vara vaken så får hon inte glass men möjligtvis välling! Är det rätt att låta barnen vara uppe tills de somnar av sig själva i soffan fast att de är så trötta att de är likbleka med motiveringen "Tror du han vill gå & lägga sig eller?" Är det rätt att låta barn bestämma det själv?! Nej, barn ska ha tider när de ska lägga sig med vissa undantagsfall.
Jag tyckte och tänkte så mycket innan jag fick barn men ändrade på en hel del saker när jag fick Norah. Hade åsikter (tysta åsikter dock) mot vissa regler en del hade och så tänker jag aldrig göra osv osv men när man väl var där så är det faktiskt en del saker man själv gör som man inte tänkte göra :-)

2007-09-24 @ 17:03:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0