Att vara hemma....

Då ska vi se vi gör ett nytt försök, blev favoriti i repris precis när jag skulle börja här:

Alice äter, Alice rapar, Alice somnar, Alice bajsar, Alice vaknar, Alice får ny blöja, Alice är störtförbannad & pickar på allt & så får man peta i henne tillägg, sen kan hon somna om...

Det var som sagt underbart att komma hem. Höll på att garva ihjäl mig i bilen då mannen åkte i 30 km/h & jag trodde jag skulel behöva gå ur & putta runt bilen i kurvorna "Jag är så rädd att hon ska vakna". Alice somna som en stock i bilstolen & sov sen på sin overall i vår säng när vi kom hem. Lugnt & stilla & det längsta sen hon föddes. Kändes skönt. Hon var en ängel första natten, sov 4-5h i taget åt & somnade om. De två senaste nätterna har hon haft en period mellan 23-03 då hon inte blir nöjd. Det känns som att bröstmjölken blir som vatten på kvällen/natten & att det aldrig räcker till. Vi kör med tillägg i spruta hjälps åt en "kokar välling" & sköter sprutan medan den andra agerar tutte dvs in med lilfingret. Alice är ett glupskt barn & sköter insuget av sprutan mestadels själv -ser så rolig ut. I natt tänkte jag köra bara tillägg första passet & se om hon somnar på det & vi slipper vara helt slut innan hon bestämmer sig för att det är natt.


Mamma trodde inte jag skulle kunna använda den här på minst en månad då man måste väga 3,5 kg för att få sitta i den. Tji fick hon!!


Pappa tror att jag ska hoppa ur.


Fuck U mummy -jag VET att jag är söt!

I söndags tog vi äntligen på oss ringarna. Det blev mer "nu får vi besök -på med ringarna" än skål i champagne & djupa kyssar. Hehe, men besöket som var Alice farmor & farfar & farbror var så fokuserade på henne att de inte såg något =). Såg att svärfar satt & tittade på min ring, vi har valt ringar i vitt guld så jag tror att många tror att det är en silverring som "hamnat fel".Svärmor skulle kunna bo här. Hon ringer varje dag & frågar hur det går. Än så länge verkar mannen tycka att det är ok -själv hade jag nog blivit lite galen om jag hade mamma i luren varje dag. Svärfar tror att Alice ska gå sönder bara man petar på henne, eller gud förbjude tar kort med blixt!!! Det var roligt att se Alice farbror -han såg helt kär ut när han höll henne.

Igår tog vi det lugnt hela dagen, Alice sov som en stock mellan amningarna & jag kände mig lite fräschare & pysslade lite med packningen & tvätt & så. På kvällen kom min syster med familj (ej Somris) de hade köpt med sig Grekmat & barnen fick Mc Donalds. Som vanligt är min kära syster smidig, vi ville först ha indiskt men den var stängd måndagar, då blev det Grek som även har pizza. Smidigt tänkte jag -då kan barnen ta pizza. Men så frågar hon "Vill ni ha pizza eller MCDonalds?" det ligger inte ens i närheten & självklart gapar ungarna "McDonalds" för att sedan inte ens smaka på sina hamburgare...

Stoltare kusiner får man leta efter:

 

När de kom sa jag till minsta kusinen: "Kolla nu är stora tjocka magen borta -bebisen är ute", vid ett senare tillfälle sa jag till min syster "Tycker du inte jag blivit smal" & hon tog det som ironi & svarade "Jag tänkte det när du sa sådär till E att det syns ju ingen skillnad". Hon menade alltså att jag såg lika tjock ut nu som när Alice var i magen. Känslig som man är så har jag hakat upp mig på det sen dess. Jag som är så himla nöjd över att magen dragit ihop sig så fort. Visst det är 10 kg kvar men vad är väl det mot 20 som det var innan hon kom ut? Jag kan ju till och med knäppa mina luvtröjor & min jacka, jag kan böja mig ned även om stygnen (20 till antal) stretar lite, jag kan sova på mage även om brösten ömmar & jag kan resa mig upp från en stol utan påputtning i baken. Jag är överlycklig över min "nya" mage!
De som tycker att magen är lika stor på båda bilderna kan ju räcka upp en hand:


Idag har vi tagit det lugnt. Jsag var så trött i natt när Alice inte ville sova att jag grät. Så idag har jag "dagpasset" & så tar manenn kvällspasset då han är fräschare. Ska även passa på att vila lite middag nu efter detta inlägg.

image411

JA! Hon har napp -det var barnläkaren som sa "Jag tycker ni ska åka hem & ge henne napp, jag vet att BM inte är positiva till det men jag vill att ni ska veta att det finns studier som visar åt båda håll bla hjälper napp mot plötslig spädbarnsdöd & hon är jättesnuttig -jag vill att ni ska få njuta lite oxå". Vi tröck in nappen i munnen tre gånger på henne sen satt den där! Den far bara ut när hon är där & pillar med sina spretiga små fingrar eller när hon nyser. Så nog är hon en riktig lite snuttfia!

Kommentarer
Postat av: Madde

Magen har absolut blivit mindre!
Jag hade också så mycket hår om inte mera och så svart när jag föddes. Mamma kunde sätta upp en tofs på mig precis efter typ. :) Hoppas ni haft en mysig dag!:)
Kram

2008-04-15 @ 15:53:53
URL: http://linkan88.blogg.se
Postat av: sommartjejen

Äh bry dig inte om magkommentaren, du vet att man aldrig kan vara smal nog i de ögonen!
Jag vet precis hur du känner dig, det är uuuunderbart skönt att kunna böja sig ner, resa sig upp, inte tro man ska sprängas, inte oroa sig över om man ska spricka, inte ha halsbränna osv osv listan kan göras oändligt lång.
Du ska bara njuta nu! Kilona kommer rinna av dig så mycket som lillskruttan ammar. =)
Din livmoder lade ju dessutom av, så den har väl dragit ihop sig väldigt fint vad jag kan se.
Se så, upp med hakan syster yster!
På fredag kommer jag och då ska vi bara myyyyyyyyysa!!!!!!!!
KRAAAAAAAAAAAAM

2008-04-15 @ 16:20:35
URL: http://www.sommartjejen.blogg.se
Postat av: svintoflickan

hej hej.
vi har också haft napp tidigt..å både storkillen o lillen har ju varit stora när de föddes så då är de oftast "hungrigare" och vill amma eller snutta hela tiden..så då kan ju en napp vara bra så man får vila brösten lite.
detta med magen var ett konstigt skämt..för hon kan ju inte mena det...jag menar de har gått ngr dagar...
magen sitter ju i ett tag....o klart du blivit smalare...plus att man har ju fått ett litet mästervärk..vem bryr sig om magen...har de tagit 9 månader att gå upp i vikt..ska de ta minst lika mycke att gå ned i vikt.
alltså dedär håret o de där ögonen..inte många bebisar som är så otroligt söta när de föds.
tycker ofast de brukar bli söta efter några veckor.skratt.
imponerad att du orkar ha besök redan och att alla får hålla..
jag var jättehispig första barnet.ler...eller jag är nog alltid hispig....
får öva på det.ler.
ha de sååå bra nu.
kramis..å de är så kul å gå in o läsa i bloggen...

2008-04-15 @ 16:54:47
URL: http://svintoflickans.blogg.se
Postat av: Pyjamas

Men gudarna vad hon är SÖT!!! Man kan inte titta sig mätt på henne. Hon är söt och det är du och din mage också...självklart syns det att den är mindre!

Kram!

2008-04-15 @ 17:23:43
Postat av: Anna ( England )

Klart den är mindre! Inte försvinner den helt veckan efter bebben är född, det är klart Posh Spice blev av med sin mage på 2 dar men hon är inte frisk! Det tog mej två år att bli av med alla kilona efter min dotter + magen blev sig aldrig lik! ;P Med sonen gick det fortare men jag fick gallsten efter honom så det räknas inte.
Bry dig inte om mag kommentarerna, som svintoflickan säger, det tar 9 månader att gå upp i vikt det tar samma (minst!) att gå ner dom igen

2008-04-15 @ 17:41:52
Postat av: Fia

ååå vad söt hon är, en riktig liten trollunge..*trånar lite* blir ju såå sugen när man ser en sån liten söt sak... men nej nej.. nu får det vara nog...

Det här med napp... jag har tre barn, alla mina barn har : ammat, tagit napp, ätit ur flaska ända sedan dom bara var nån dag gamla... så det är bara att köra på det...

Ha det bäst och njuuuuut.... kram Fia

2008-04-15 @ 19:12:32
URL: http://frufia.babyblogg.se
Postat av: Camilla

Lilla sötisen! Kul att se alla bilder! Man ser absolut skillnad på din mage, herregud hur kan nån säga att det inte är skillnad. Kram

2008-04-15 @ 19:16:37
URL: http://baalance.blogspot.com
Postat av: Tiara

Först av allt: F*n vad folk alltid ska kommentera magar! Till gravida sägs det: "Å vilken stooor mage, det måste vara två!" eller "Oj, vilken liten mage för att vara i vecka X". Sen när mamman har fött barnet, då ska det kommenteras om magen försvinner tillräckligt snabbt eller inte.

Nej, Nhea, DU ÄR JÄTTEVACKER och du har fått ett underbart litet barn, och det syns verkligen på magen att hon kommit ut nu :-)

Konstigt nog är det oftast andra kvinnor som fäller den bitska kommentaren och jämför magar kors och tvärs.

Jag vill bara önska all lycka med lilla Alice! Ni verkar vara en underbar liten familj.

Många kramar från

Tiara
*äntligen ivf-gravid i v.7 efter mf och försök i 3 år*

2008-04-15 @ 19:35:01
Postat av: sommartjejen

Ååååå måste smyga in och säga GRATTIS till Tiara!!
Stora kramar från mig och IVF Viktor! =)

2008-04-15 @ 19:50:33
URL: http://www.sommartjejen.blogg.se
Postat av: Nhea

Tack tjejer!!!!

Tiara: Ett stort grattis! Du får berätta hur allt går! Hoppas du får en underbar graviditet & en drömförlossning (tänk inte på den nu -det var det sista jag oroade mig för & nu efteråt känns det värt all smärta, all panik för hon är så underbar!)

Svintoflickan: Jag tycker det är helt ok när de håller. Vi har nog alltid gjort så i min familj-att vi delar med oss av bebisgos. Så det känns helt naturligt för mig att de vill hålla & byta blöja.

Kram

2008-04-15 @ 19:56:35
URL: http://nheas.blogg.se
Postat av: Nea

Hej gumman! för det första så måste jag säga ett stort grattis! Och angående detta med magen så är det för det första "bara" ett barn som sa det(missförstå mig rätt) sen så är det ju knappt en vecka(rätt räknat?) sen alice föddes så lyssna inte på sånna kommentarer

2008-04-15 @ 20:07:53
URL: http://m1n3rv4.blogg.se
Postat av: Anonym

Nea: Nej det var inget barn det var min syster som är 35 år =/ & själv fött 2 barn & alltid retat mig för min vikt bara för att hon ärmager som en sticka & har dåligt själförtroende för det!

2008-04-15 @ 20:13:26
Postat av: Ann m Oliver, Lova & Oskar

Gud vad söt Alice är! Det där svarta håret är underbart. Och det där med napp, det är helt ok! Jag har gett mina tre napp direkt och precis om du skiver rekommenderar man nu napp för att minska risken för PSD.
Ha det gott!
kram

2008-04-15 @ 20:56:39
Postat av: Pyjamas

Har ju glömt att gratta till förlovningen! Nyfiken på ringen, vitguld är så fint. Jag ville ha det men min man är lite mer traditionell och kunde absolut inte tänka sig annat än rödguld, så jag avstod vitguldet. Men jag trånar alltid lite när jag ser någon som har det.

2008-04-15 @ 21:35:31
Postat av: emmasusanna

Hon är så fin :D
Konstigt att din egen syster sa så där om din mage. jag tycker den ser jättefin ut. hallå det var ju inte ens en månad sen... Jag hade blivit jätte ledsen om någon hade sagt så där speciellt min egen syster. Och det är ju JÄTTE stor skillnad på sista gravid kortet
och nu...

Hoppas ni myser riktigt ordentligt :D

Emma

2008-04-15 @ 22:43:42
URL: http://emmasusanna.blogg.se
Postat av: Linda

GRATTIS till förlovningen :-)

2008-04-15 @ 23:52:42
URL: http://aragon.blogg.se
Postat av: Linda

Funderade på en sak till !!!! Har din syster ( ej somris) glasögon? Annars vore det kanske en idé att skaffa det.....såklart magen ahr blivit mindre DET SYNS !!!!

2008-04-15 @ 23:54:48
URL: http://aragon.blogg.se
Postat av: En Mölnbobos Liv

Jag håller på och läser ikapp. Vad trist att förlossningen inte blev som ni hoppats (vet vad jag talar om). Alice är jättesöt och din mage har absolut blivit pytteliten :-)

Grattis till både bebis och förlovning.

2008-04-23 @ 23:15:53
URL: http://www.annakarlsson.se/blogg/
Postat av: En Mölnbobos Liv

Glömde ju skriva det där med napp.

Melvin fick napp när han låg en natt i kuvös, lite som tröst eftersom vi inte kunde vara hos honom. Vissa perioder var han så snuttig så hade vi inte haft nappen hade det varit jättejobbigt.

Napp är en bra uppfinning, lättare att sluta med den än med tummen. Dessutom är det ingen fara med napp bara man slutar innan barnet fyller 3 år (hörde jag på radio)

2008-04-23 @ 23:17:40
URL: http://www.annakarlsson.se/blogg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0