2008 -Året som gått!

Januari:


Året börjar med Nyårsfirande hos A & K. Bevittnar mitt första "live" frieri, så romantiskt!! Är gravid i v. 29. Blir sjukskriven för mina sammandragningar. Januari går mest åt till att vila, sova och titta på tv då Internet inte fungerar utan jag får smyga in på jobbet och blogga och ta varje tillfälle med Internetuppkoppling hos svärisar eller kompisar och föräldrar, skriver som en iller och sparar på diskett.


Februari:




6 februari får vi det värsta beskedet ever. Mamma har ALS. Livet blir aldrig mer detsamma, en normal vardag övergår till en annorlunda normal vardag. Mycket känslor, tårar & tankar. Umgås mycket med familjen. Livet i min mage håller mig uppe. Shoppar mycket till bebisen och förbereder både hemma och BB-väska.


Mars:




Firar påsk med en mage större än Globen. Jag som trodde jag skulle få en påskbebis. Börjar röra mig mer utanför huset, tar dagliga små promenader. I slutet av mars används alla tänkbara medel för att sätta igång en förlossning- utan resultat.


April:




Hinner fylla 28 år utan att bli mamma. Går över tiden, börjar bli deprimerad. & så äntligen 7 april klockan 6.30 så går vattnet. Efter ett par sömnlösa smärtfyllda dygn så kommer hon äntligen onsdagen den 9 april kl. 20.27, 4255g tung och 54 cm lång -världens finaste lilla Alice. Passar på att förlova oss. April flyter på med besök, ammande & njutande av nykläckt bebis.


Maj:




Alice blir mer och mer missnöjd, sover oroligt & skriker mycket. Blir beordrad hemmadagar, liggamma & bara vara hemma och ta det lugnt. Fungerar ett tag men sen tar kvällsskriken över & kvällarna blir enormt jobbiga, tillslut söker vi hjälp på BVC de tror att Alice är mjölkallergiker så hon flaskmatas en helg för att sedan ammas då jag äter mjölkfritt, fungerar sådär. Är trött och deppig.


Juni:



Får en välbehövlig semestertur till Hunnebostrand. Svärmor fyller 50 år. Får bra med avlastning och Alice sköter sig bra. Umgås med vänner & köper bil -vilket blir en enorm frihet. Firar midsommar med en skrikande Alice & underbara förstående och hjälpande vänner.


Juli:




Alice kusin Viktor blir hela 1 år! Dagarna fylls av upptäcksfärder med bilen. Babyträffar, babypicknickar. Vi åker på ännu en semestertripp till Hunnebostrand med underbara vänner, blir en mysig & rolig weekend. Alice börjar flaskmatas & äntligen vänder hon från att vara en skrikande missnöjd bebis till att faktiskt bli nöjd efter ett par dagars fight med flaskan! Vi överraskar mamma och pappa med en fest -120 års mingelfest med deras vänner och syskon.


Augusti:



Alice visar sig inte vara mjölkallergiker, får hjälp av en underbar doktor med välling som förtjockas i magen. Det blir möhippa, bröllop för A&K. Och så ÄNTLIGEN semester för mannen. Vi åker ner till Hunnebostrand, firar mamma och pappas 60 års dagar där med hela familjen. Vi har kräftskiva för våra vänner.


September:



Alice far runt som ett jihu i sin gåstol. Är en glad och aktiv liten tjej. September flyter på med babyträffar & jag går visst med i Viktklubben...


Oktober:



Alice lär sig sitta. Vi går på Alice första 1 års kalas. Får nattbesök av Somris & Viktor. Vi börjar på babysång & babysim.


November:




Mannens farmor begravs. Mamma och pappa åker till Thailand. Alice börjar krypa & ställa sig upp. Mannen är pappaledig 2 veckor då jag jobbar. Alice har sin första sleepover hos farmor & farfar medan vi handlar julklappar och går ut och äter tre rätters. Första snön kommer och det åks pulka och bakas julgodis.


December




Har lekdag hos min syster, babyträff hos min gamla brevkompis & lekbesök hemma hos oss. Det blir bygghelg med mina föräldrar och julbord med mannens familj, firar stor familjejul hemma hos oss som både blir lyckad och mysig!


Sammanfattningsvis:

Under 2008 händer det värsta jag varit med om hittills -mammas ALS besked. Samtidigt som det bästa händer -vi får Alice. Ett kluvet år av mammasorg och mammalycka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0