Min mamma har ALS

Igår skulle min mamma får svar på sina prover. Cirkusen startade redan i oktober, då löd dommen stroke. Igår var jag inte speciellt orolig, jag hade köpt stroke diagnosen rakt av, det enda som inte passade in i bilden var mammas tal & sväljsvårigheter, men jag kände mig ändå lugn - det finns ju miljoner sjukdomar -varför skulle det vara en av de värsta... Utredningen drog ut på tiden & för varje dag som gick blev jag mer och mer säker på att det inte var något farligt - igår slogs den säkerheten i spillror.

Vid lunch ringde telefonen & direkt när jag såg att det var pappa som ringde så visste jag. Det fanns bara en diagnos som skulle gjort min mamma så ledsen att hon inte kunde ringa själv...

Pappa: Hej det är Pappa, är du hemma i eftermiddag, vi skulle vilja komma över?
*tystnad*
Jag: Är det så illa?
Pappa: Ja
Jag: Är det ALS?
Pappa: Ja

Som sagt det finns miljoner sjukdomar, var man än läser om ALS så står det tydligt att det är en OVANLIG sjukdom till råga på allt insjuknar fler män än kvinnor. 200 personer i Sverige insjuknar per år, det finns 4 med ALS i det län mamma tillhör -mamma är en av dem.

Jag tror inte riktigt att jag förstått än. Vi ska träffa läkare + sjuksköterska hela familjen idag -då får vi mer information. Det finns 4 olika varianter & jag antar att de har olika överlevnadstid.

Min mamma har varit sjuk så länge 1/3 av mitt liv har jag haft en sjuk mamma, men aldrig trodde jag att hon skulle dö i förtid. Att jag ska leva utan en mamma - den tanken kan jag förlika mig med. Men det känns värre att min bebis & möjliga syskon ska växa upp utan sin mormor - min mamma är en fantastisk mormor. Hon har barnasinnet kvar & som hon sa "Kärleken till sina barnbarn är om möjligt ännu starkare än kärleken till sina barn"... Den kärleken kommer inte mina barn att få uppleva...

Jag säger som min mamma skrev när hon förstått vad hon hade för sjukdom:

KVAR-
av mig finns en rädd liten flicka....


Kommentarer
Postat av: Linda

*kramar om* Vet hur jobbigt det är när en förälder blir SJUK.....man accepterar det ALDRIG men man får ta en dag i taget....Det har jag gjort...

Många KRAMAR från Linda

2008-02-07 @ 10:25:42
URL: http://aragon.blogg.se
Postat av: Jenny

Kramar om! Lider med dig och Somris! Skönt att ni har varandra också...=)

2008-02-07 @ 10:52:05
URL: http://blushie.blogg.se
Postat av: Åsa

Skriver igen. Tänker på er. Kram

2008-02-07 @ 11:12:25
URL: http://www.asasvarld.blogg.se
Postat av: Viktoria

Åh jag tänker på Er, jobbigt.
Kram

2008-02-07 @ 11:28:09
Postat av: Maria

Kramar igen!

2008-02-07 @ 11:30:03
Postat av: Anna

Nhea...
Jag har följt dig ett tag, snokade rätt på din blogg genom Somris. Tycker du verkar vara en härlig tjej, och du skriver så fint och kärleksfullt om dina nära och kära runt omkring dig..
Tårarna trillade på mig idag när jag läste ditt inlägg, trots att jag inte känner dig, så känner jag starkt med dig. Man kan inte föreställa sig hur det är att hamna i en sådan situation ni har hamnat i. Det finns ingen rättvisa. Det finns inga svar..
Bakom mig har jag en liknande upplevelse, och precis som Linda skriver så får man ta en dag i taget..
Mina tankar till dig och dina kära.
Kram
Anna

2008-02-07 @ 11:31:57
Postat av: maja

tänker på er vad finns mer att säga kram

2008-02-07 @ 11:49:00
Postat av: Louise m Ebba 0205 & Eric 0508

Måste skriva här med att jag lider med dig & din familj. Vilket fruktansvärt beksed att ta emot. Vet inte vad jag skall säga. Tänker på er. KRAM!!!!!!!!
PS kanske är det fel att fråga & svara inte om det känns fel men du skriver att din mamma varit sjuk 1/3 av ditt liv. Jag undrar då i vilken sjukdom?

2008-02-07 @ 11:54:19
Postat av: Pyjamas

Hej Neha. Har just skrivit även i Somris blogg och det är skönt att ni är tillsammans nu allihopa och kan stötta er mamma och varandra. Ord är ju så fattiga när det gäller sorg, det är svårt att säga rätt ord och det är ännu svårare att skriva...men jag tänker på dig och hela din familj.

Många kramar!

2008-02-07 @ 12:33:54
Postat av: Gisela

Tänker på er...

2008-02-07 @ 12:53:06
URL: http://gisellas.blogg.se
Postat av: Annsofi

Sitter här med tårar i ögonen... Massor av kramar till dig och hela din familj!!

2008-02-07 @ 14:00:30
Postat av: Tess

Vet inte vad jag ska skriva, ord känns futtiga och tomma. Så fruktansvärt orättvist livet är. Vill bara att du ska veta att jag tänker på er och hoppas ni kan stötta varandra, hela er fina familj. Kramar

2008-02-07 @ 14:09:42
Postat av: tiindraz

Hejsan Nhea! Ja, som flera andra här så finns det inga ord egentligen att skriva...Det är tragiskt att livet kan vara så orättvist....att man inte kan styra ngt utan det bara händer...Man vill ha full kontroll....
Det är mågna tankar nu och fler blir det tills ni vet lite mera och allt har landat...Då kommer bearbetningen för att få det som bra för "mamma" den tid hon har kvar....(låter så hårt men jag hoppas du förstår vad jag menar)...
Tänkter på dig och somris!!!!+ er andra i familjen!!!

2008-02-07 @ 14:31:18
URL: http://tiindraz.blogg.se
Postat av: Zeb

Kan inte skriva nåt vettigt, kommer inte på nåt, det står still i huvudet. Kanske kommer på nåt sen.

Krama varandra!!!!

2008-02-07 @ 14:51:20
Postat av: Erica

Fy... det går verkligen inte hålla tillbaka tårarna. Är det någon sjukdom man varit livrädd för så är det just ALS. Har följt somris blogg och kan bara säga som jag sa till henne... att jag kan inte ens börja förstå vad ni går igenom men tänker på er. kram

2008-02-07 @ 15:54:41
Postat av: Emmasusanna

Livet är verkligen inte rättvist. Jag vet vad ni går igenom. Och dina funderingar kring att inte ha någon mormor till dina barn, det är verkligen någonting jag funderar över dagligen då min mamma dog för ett år sedan.

Jag kan inte säga någonting som får det att kännas bättre... Det är förjävligt bara...

Tänker på er...

Emmasusanna

2008-02-07 @ 16:32:32
URL: http://emmasusanna.blogg.se
Postat av: veronica

Vet att inget jag kan skriva kan göra att det känns lättare, men ville ändo sända en rad att jag tänker på dig och din familj!!

Veronica

2008-02-07 @ 18:17:08
Postat av: alva

Vet inte vad jag ska säga, finns inget man kan säga...
Jag är så ledsen för er skull.
En stor kram från mej.
Alva

2008-02-07 @ 19:11:08
URL: http://alvajohanna.blogg.se
Postat av: sandra

tänker på er,,är verkligen ledsen gör er skull.mvh sandra

2008-02-07 @ 19:48:55
URL: http://Saandrras.blogg.se
Postat av: Novalie

Vad tråkigt att läsa Nhea, känner verkligen med dig :o(
Många kramar till dig -Tycker du verkar vara en toppentjej!

Kram kram kram!

2008-02-07 @ 19:53:08
URL: http://novalie.webblogg.se/wardrobe
Postat av: svintoflickan

tänker på er !!!!!!!!

kram

2008-02-07 @ 20:44:20
URL: http://svintoflickans.blogg.se
Postat av: Mia H

Lämnar en kram här hos dig! kram Mia H

2008-02-08 @ 08:52:13
URL: http://blogg.aftonbladet.se/2913
Postat av: fia

jag blir så rör d när jag läser detta , livet kan va så orättvist att man inte för står alls i bland ,
hoppas ni får allt stöd ni kan tänkas få..

2008-02-08 @ 11:53:45
URL: http://ajaxen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0