Dagens lunch

Tar Maja på orden & lägger ut dagens egenkomponerade recept med bilder... Vi tycker båda två (mannen & jag) om mat, vi provar gärna nya saker & lägger gärna ner lite mer tid på helgmiddagarna. Men jag upplever inte att vi lägger ner timtals. Innan vi byggde hus & blev med barn var vi ute & åt mer än vi är nu & likadant när vi åkte utomlands så är det maten som är en av höjdpunkterna -prova nya smaker, njuta av landets egna rätter & dricka ett gott vin. Vi kan gå långa sträckor för att hitta en perfekt restaurang.

Till vardags försöker jag variera matsedeln så gott det går ( ja jag gör faktiskt matsedel även om vi bara är 2 än så länge, tycker det är perfekt då handlar jag efter den & varje morgon vet jag vad som ska tas fram & vad som ska serveras på kvällen), under graviditeten har det varit mer hjärntorka än annars & så kallad "nyttig" mat har inte lockat förrän nu. Jag kunde länge kräkas bara av tanken på fullkornsris tex. Men den tid jag lägger ner på vardagarna är ca 5-10 min förberedelser & jag älskar mat som sköter sig själv tex falukorv, kyckling, köttfärsbiffar i ugn, koka potatis & ris. Jag använder timerns flitigt & hittar på andra saker under tiden. Men allt som allt tar nog middagen mellan 30-45 min/dag vilket inte jag anser som mycket tid då jag oftast (förutom då de där förbannade pannkakorna, raggmunkarna & köttbullarna ska stekas)gör så mycket annat under tiden.

Canneloni med skinka & spenat



Detta behöver du:

Glutenfria lasagneplattor ( färksa vanliga lasganeplattor är att föredra)
Krossade tomater
Rökt skivad skinka
Hackad fryst spenat
Ostsås
Kalvfond
salt/peppar



Jag kokar de glutenfria lasagneplattorna så jag ska kunna rulla dem, en fördel är att koka dem en & en.



Blanda, ½ burk krossade tomater
4 skivor tärnad skinka
tinad spenat
1 skvätt kalvfond
salt/peppar
& låt koka upp



Lägg en klick fyllning i varje lasagneplatta & rull ihop
Täck med ostsås



In i ugnen (225 grader) i 30 min



Servera ( glutenfria lasagneplattor har en förmåga att smula sönder & samman när de är klara, därav canneloniblaffan)







Kommentarer
Postat av: Viktoria

Ja va roligt. Jag för min del tar gärna emot recept och inspiration. Kanske kan man få lite nya ideer? Ibland känns det som om jag fastnat i det gamla invanda, trots att jag faktiskt älskar att testa nya saker.
Kram

2008-03-17 @ 13:42:14
Postat av: Maja

Två kanske dumma frågor men äter din man glutenfritt oxå? Och hur mycket ungefär av spenaten.

Tack för receptet det ska jag prova.

2008-03-17 @ 15:08:26
Postat av: Nhea

Maja: Det beror på VAD vi äter, jag står tex. inte & gör 2 olika lasagne, men jag kokar 2 olika pasta & överlag så äter vi naturligt glutenfritt. Jag tog ca 6 "bollar" spenat.

Kram

2008-03-17 @ 16:46:59
URL: http://nheas.blogg.se
Postat av: Zeb

och som vanligt blir m an hungrig av din blogg *s*

Tur att man har en tallrik havregrynsgröt framför sig....

Kram!

2008-03-17 @ 17:19:15
Postat av: Emelie

Mums det verkar ju jätte gott! Det här receptet ska provas:)

Kram!

2008-03-17 @ 19:48:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0