Vattenkvaddlar i arslet...

OBS!
ENDAST TRE DAGAR KVAR ATT MAILA IN OM LÖSENORD!

Igår blev en tvätteridag. Det känns som att det gäller att hålla så mycket som möjligt rent nuförtiden utifall det blir BB-färd & väskan måste akutpackas. Mannen & jag ska på stan på fredag, tänkte köpa ett par till byxor åt mig då, för om vattnet skulle gå så skulle jag endast ha 1 par byxor kvar, å det kanske inte är jätteroligt att åka upp i dyblöta bralls... & då kommer man ju ha blött ner 2 byxor...

Mannen slutade tidigt så vi kunde åka på föräldrakursen. Ärligt talat hade jag förväntat mig mer av den. Jag är ju en struktur & ordnings människa & den här kursen är allt annat än strukturerad. Hon har nu återupprepat en massa saker från förra gången (vilket jag tycker är skitrist för jag kommer faktiskt ihåg) + inte följt det vi bestämde oss för att göra nästa gång utan kom på att "amning" måste vi prata om oxå & vips var det vi bestämt att vi skulle diskutera som bortblåst. & så öppnade hon upp med att fråga om vi nu hade klart för oss om bedövning. När jag pratade med min BM så var allt så solklart hon frågade "Har du funderat kring bedövning?" & jag svarade "Det är epiduralen jag kan tänka mig" hon "Bra det är den vanligaste bedövningen vi brukar ge först föderskor, här har du en broschyr du måste läsa igenom angående ryggbedövningar, men ta den med en nypa salt för jag tycker att den på vissa ställen är lite väl detaljerad".
Men BM på kursen hon, jag vet inte vad, hon är så kritisk till alla bedövningar vi "tänkt oss" samtidigt som hon är superkritisk mot de som inte tänkt sig någon & förespråkar "vattenkvaddlar" hon kan köra upp sina kvaddlar i arslet -jag vill inte ha dem! En tjej prata om att "hon tar det som det kommer på förlossningen" men jag känner att man aldrig kan veta hur man fungerar där & då -jag vill att mannen ska veta vad jag kan tänka mig + att det ska stå i förlossningsplanen. & så hoppas jag ju att man inte börjar skrika efter epidural redan i hissen upp till förlossningen utan att man kan nöja sig ett tag med lustgas, vankning, värme/vatten, massage & åtminstone härda ut tills det är dags att ta hinnorna om inte de redan gått.

När vi kom hem fick jag rejäla sammandragningar (förvärkar?) som knep åt ordentligt samt ökade i styrka i ca 1,5h, men så la jag mig ner som jag brukar ligga uppbullad med kuddar & då slutade det.  Precis när mannen skulel börja klocka hihi. Vore ju skönt om den kunde hålla sig i schack i 2 dagar till -sen får vi föda här i stan & då är bebisen hjätligt välkommen. I morse ville jag ha ut den på studs. Den måste ha ärvt mannens spretiga fötter som kan leta sig in på de mest otänkbara ställena & bebisen älskar att pilla med fötterna under, över mina revben & hemskt gärna ta "fart" mot revbenskanten. Det gör förbannat ONT! & dess mamma börjar tröttna på att vakna utav dessa konster varje morgon + känna sig helt mörbultad i hela kroppen. När jag väl kommer upp sen går det bra, men just att få sova liiiite till eller bara ligga ner & läsa en bok känns uteslutet på morgonkvisten.

Mannen började bli lite nervös över BB-väskan igår (som diskuterades på kursen) & frågade:
Mannen: Finns det kläder till mig i påsen oxå? (jag har "förberett" en påse med saker jag kan avvara + lite dricka, choklad, dextrosol, tofflor mm)
Jag: Nej, du får tänka igenom vad du vill ha med dig & packa själv.
Mannen: Vi glömde köpa dextrosol
Jag: Det har jag redan gjort!

Idag tänkte jag baka tårtbottnar. Lovade att göra det & lägga i frysen till påsk så har jag "gjort mitt" sen. Jag tänkte göra kalastårta som det heter i min kokbok. sockerkaksbotten i långpanna med ett täcke av maräng. Har aldrig bakat sån förut men gillar det när jag fått det på kalas. & så tänkte jag leta efter grönt strössel som kan agera gräs & små marspipan kycklingar som kan picka i gräset =).

Dagens meny:

FRukost:
1 mini baguette + 1 knäckis med minilätta & ost, 1 glas hallonjuice + rött te Lunch: falukorv & potatismos Fika: apelsin + te Middag: lasagne Kvällsfika: äpple/glass + te




Bebis-Tävling:

*Vilket datum kommer bebisen födas (vi har bf 3/4) ?
*Hur mycket kommer den väga?
*Hur lång kommer den vara?
*Vad kommer det bli kille/tjej?

Listan på era gissningar ( ni skickar in gissningen som kommentar) kommer publiceras längst ned i varje inlägg fram tills bebisen är född! & den som vinner kontaktar mig på [email protected] & kommer få en symbolisk vinst skickad hem på posten!

http://saandrras.blogg.se/ : 13/3, 3200g, 50cm, Tjej

Pernilla: 15/3, 2550g, 47 cm, Tjej

Jenny: 20/3, 3100g, 49cm, Tjej

Annsofi: 21/3, 3200g, 50cm, Kille

Åsa: 23/3, 3177g, 47 cm, Tjej

Sommartjejen: 24/3, 2800g, 49 cm, Tjej

Sommartjejens man: 24/3, 3100g, 46cm, Tjej

Victoria P: 24/3, 3210g, 48cm, Tjej

Sandra: 26/3, 2995g, 49 cm, Kille

Veronica: 27/3, 2850g, 49 cm, Kille

Vickan: 27/3, 3445g, 50cm, Tjej

Anna: 28/3, 2750g, 47cm, Tjej

Kokosboll: 29/3, 2900g, 49cm, Tjej

Malinsson: 29/3, 2985g, 48 cm, Tjej

Emma: 29/3, 2820g, 49 cm, Tjej

Maja (xolma): 29/3, 3100g, 48cm, Kille

Pyjamas: 29/3 3150g, 49cm, Tjej

Syster Anna: 29/3, 3300g, 50cm, Kille

Emelie: 30/3, 3150g, 49 cm, Kille

En Mölnbobos Liv: 1/4, 2995g, 49cm, Tjej

Linda: 1/4, 3050g, 49cm, Tjej

Jasmin: 1/4, 3075g, 48cm, Kille

Maria: 1/4, 3120g, 48cm, Tjej

Louise m Ebba 0205 & Eric 0508 : 1/4, 3260g, 50cm, Tjej

Svintoflickan: 2/4, 3120g, Tjej

Viktoria: 2/4, 3290g, 51cm, Kille

MammaVeronica: 2/4, 3845g, 49cm, Kille

Lena: 3/4, 3100g, 49cm, Tjej

Mia H: 3/4, 3500g, 50cm, Tjej

Cathis: 4/4, 3225g, 50cm, Kille

Marie (miamia77): 5/4, 3045g, 51 cm, Tjej

Camilla: 5/4, 3250g, 50cm, Tjej

Tess: 5/4, 3550g, 50cm, Tjej

Alva: 6/4, 3310g, 50cm, Tjej

Emilie: 7/4, 3200g, 52 cm, Kille

Zeb: 8/4, 3140g, 49,5 cm, Tjej

Maja: 9/4, 3140g, 49 cm, Tjej

Tiara: 10/4, 3250g, 51cm, Tjej

Anki: 13/4, 3550g, 48cm, Tjej

LÖSENORDSSKYDDAD

Jag planerar att lösenordsskydda min blogg

innan bebisen kommer för att kunna sätta in

fler bilder på både bebis & min familj, samt

mer använda mig av namn.

För att få lösen till bloggen ber jag er maila

mig på:

[email protected]

Samt besvara dessa frågor:

1) vem ni är, ungefärlig ålder,

singel/sambo/gift/barn

2)Hur ni hittade min blogg
OBS! Deadline 6/3
Jag kommer börja skicka ut lösenorden i slutet av feb & än så länge är det bara supersöta mail som dimpt ned i inkorgen & alla är berättigade ett lösenord


Kommentarer
Postat av: Malin

När jag fick min dotter för 10år sedan,hade jag förberett mig till tänderna!!Men det blev akutsnitt!!Och det var det inget som man hade blivit informerat om på föräldrakursen.Allt gick bra med dottern,men jag fick en förlossningsdepression!

2008-03-04 @ 08:58:30
Postat av: alva

Hej Nhea,
Tycker det låter sunt och jätte smart att tänka igenom så noga som du verkar göra hur du vill ha det på din förlossning. När man väl ligger där så är det inte så lätt när de frågar en massa och man ska svara. Man har ju lite annat att tänka på då. Därför är det ju toppen med förlossningsbrev och att förbereda mannen med vad man hade tänkt sig så han kan svara på alla frågor som ställs av BM.
Och du, du får säkert ett toppen förlossning, och håll för öronen och blunda för alla "hemska" historier om fruktansvärda förlossningar och alla hemskheter efteråt. Inget en förstföderska behöver få höra, man vet ju såklart att det gör ont, det vet alla, men, man behöver inte få det VÄRSTA som kan hända upptryckt i ansiktet.
Kram Alva

2008-03-04 @ 09:28:45
URL: http://alvajohanna.blogg.se
Postat av: Nhea

Malin: Jag är väl medveten om att det kan bli akutsnitt - men man måste ändå utgå från att allt ska gå bra!

Alva: Tack! jag förösker sålla bort så gott det går, men det är konstigt - personer måste ju ha varit där jag är idag själva & borde då veta vad man vill & inte vill höra, men ändå så får man höra folk som spricker från "naveln till svanskotan" (för folk är jävligt duktiga på att öerdriva oxå) & den ena marddrömmen efter den andra. Men som sagt- jag måste utgå från att allt ska gå bra! Kram

2008-03-04 @ 10:04:14
URL: http://nheas.blogg.se
Postat av: Tess

Trist att hon som håller i kursen är så anti bedövningar. Man måste ju faktiskt kunna hålla sig professionell i såna situationer och sätta sina egna åsikter åt sidan. De flesta förstföderskor är rädda för smärta och måste få bra, relevant, saklig info om vad de gör med kroppen, och hur de funkar. Det är hennes skyldghet att informera om det på ett sakligt sätt tycker jag.
Tycker precis som Alva att det är bra att du funderar som du gör. Det är jättebra att göra det och informera mannen. Det blir ju kanske han som får föra din talan och om du sen ändrar dig helt och hållet om någonting då du väl är där så har du ju bra kunskap att luta dig mot, och han med! Du har en bra och sund inställning tycker jag.
Sen det där med att överdriva... För
många kvinnor är det en tävlan som jag tror bottnar i att många försöker överträffa andra och förminska andras upplevelse, något som är så otroligt oförskämt. Precis som du skrivit förr så är inte den enda förlossningen den andra lik och det är något som en del inte verkar fatta. Alla upplever saker olika, vet inte om du syftade på inlägget om svägerskan på min blogg och där jag skrev om min(?) men även om saker går snett så är det så otroligt många faktorer som spelar in. Du gör klokt i att fokusera på normalförlossningen. Du är ju inte dum och tror att det går på rosa moln bara för det=)
Kramar

2008-03-04 @ 15:50:27
Postat av: Jasmin

Jag tycker att du har en sund approach till det hela. INGEN vet hur just du kommer att uppleva värkarna. Vissa känner knappt något, andra tror att de kommer att dö vid första värken. Det är lätt om man tillhör den första gruppen att avråda andra från bedövning (nu vet jag ju inte hur kursledarens barnafödandehistorik ser ut, men min gissning är att om hon har fött barn så var det inte det jobbigaste som hon har upplevt). Man kan ju inte bara utgå ifrån sig själv när man råder andra i dessa frågor.

Håll dig till din ursprungsplan, så kommer du att få en bra förlossning oavsett hur det går. Det är bland det häftigaste man får vara med om i livet och något att se fram emot!

Kramar

2008-03-04 @ 16:05:44
URL: http://jasminsliv.blogspot.com
Postat av: Nhea

Tess: Tackar för dina tankar & ditt stöd i mina egna tankar. Ps. Jag syftade inte på din svägerska utan en på mitt jobb Ds. Kram

Jasmin: Tack för stödet angående mina tankar! Det stärker! Kram

2008-03-04 @ 22:14:02
URL: http://nheas.blogg.se
Postat av: En Mölnbobos Liv - Mammablogg

I min förlossningsberättelse (som aldrig behövdes då jag snittades) så hade jag skrivit att jag kunde tänka mig all bedövning utom just kvaddlar. Tyckte kvaddlarna lät vidrigt... hellre en epidural tyckte jag.

2008-03-04 @ 22:14:42
URL: http://massablaj.wordpress.com
Postat av: Tess

Hellre ett baseballträ i skallen än de där kvaddlarna. Låter otrevligt. Det finns gott om folk som gärna vill berätta otrevliga historier dessvärre=(

2008-03-04 @ 22:29:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0