Ännu ingen mordlust...

Alva: tack för varningen -visste inte att de där hormonerna kunde spöka så mycket -än har jag inte känt någon lust för att mörda även om jag kan vara betydligt mer irriterad på honom nu är för någon vecka sedan. Som igår när vi skulle åka till min syster. Jag matar Alice, packar hennes väska, fixar och donar -allt han behöver göra är att se till att bilen är sval och att vagnen är i bilen. Med Alice måste man skynda på lite, gränsen mellan tröttskrik som övergår i otröstlig övertrötthet eller sömn är hårfin, men han segar sig som attan och jag får vara på honom hela tiden. När vi ska åka så har han packat ut skötväskan -där husnycklarna ligger *smarto* & jag frågar "Du har väl lagt skötväskan I bilen" & då menar jag i baksätet där jag ska sitta med Alice & inte på taket eller i trädgården eller någon annastanns. "Ja det är väl klart" svarar han & skrattar som om jag vore dum i huvudet, men när vi väl kommer ut så ligger skötväskan i bagaget. & tror ni inte att han återigen lägger den i bagaget när vi ska åka hem igen. *suck*

Idag är det svalare ute -så skönt! Ska nog skjuta lite på promenaden och ta den framåt eftermiddagen då Alice brukar sova i vår famn & se om hon kommer till ro i vagnen igen. Igår tog vi en kvällspromenad med jätte trött Alice, men hon vägrade somna i vagnen och tillslut fick jag bära henne för hon vägrade bli buren av mannen & då somnade hon på min axel -men att lägga ner henne - det ska ni inte tro att det går. Så när vi kom hem var klockan 21 & då blev det nattning med liggande amning i sängen istället. Hon har totalvägrat bli buren och sova hos mannen på kvällen de senaste två kvällarna & jag orkar inte bära omkring på henne både dagtid och kvällstid & känner mig ledsen över att "min kväll" går förlorad -det har ju varit min enda "egentid" någon timme med dusch, dator & sömn innan Alice & mannen kommer till sängen. Nu hoppas kvällsduschen över -blir en raggardusch medan amnnen går med smågråtande Alice -väldigt njtningsfullt.

Då kommer vi in på amning, jag är inte så förtjust i att amma, jag räknar redan ner -3mån kvar av helamning, 5-6 mån kvar av stödamning. Jag har så himla mycket annat jag vil göra än att bara låta mig sitta i soffan och vara en mjölkmaskin. Jag som i hela mitt liv varit beroende av att vara så mycket själv för att må bra -mår inte bra av att amma. Alice blir så himla mammig -jag är den enda som får söva henne om hon inte är i det närmaste medvetslös när mannen tar över henne någon enstaka gång nattetid/morgon. & jag känner att jag inte riktigt har orken att gulla & prata och gosa med henne förutom när hon ammas -även om jag gör det för att hon ska vara nöjd. Vi ska försöka introducera flaska -hittills har hon ju inte tagit den, man har mer fått hälla i ersättning ur flaskan. Om någon har ett bra tips på att få bebisar att ta flaska -please dela med er! Jag kommer självklart fortsätta amma, men jag känner att vetskapen om att hon KAN ta flaska skulle få mig att må mycket bättre.

Natten har gått bra Alice sov mellan 22-01 (& sen 01.15-03 -03.30-06-07-9 & 10-?), var jättetrött & snutta bara en liten slurk innan hon somnade som en stock igen. Själv låg jag vaken med svettvallningar & fick låna spyhandduken igen för att torka torrt, messade lite med vaken Somris & sen låg jag & vacktade Alice, mannen sov en smula oroligt & snodde runt i sängen & varje gång trodde jag det var Alice som sparka & fäkta & vände mig för att titta men hon låg där så lugnt & sov. & så fick jag så jäklarns ont i höger tutten så när hon vaknade efter bara 1,5h var jag världens lyckligaste över en hungrig Alice som vaknat så snart =). Känner fortfarande av lite i tutten så hon har fått suga ur ordentligt & sen har jag pumpat & tuttvärmarna har åkt på igen. Misstänker att det beror på att jag ammade i lite småfläktande vind igår + inte använt värmarna på 2 dagar då jag hållt på att svettas ihjäl av dem. Men idag är det svalare så idag får de vara på.

Kommentarer
Postat av: Louise m Ebba 0205 & Eric 0508

En kompis doppade "nappflasketutten" i lite nyponsoppa varje gång hon ville att bebin skulle ta flaskan & ganska snart tog han den även utan nyponsoppan :-) dom gillar ju det söta & det fick honom liksom at vilja suga tag. Lite at lura dem men för henne funkade det iaf.

Hon är så himla söt din flicka, det måste bara sägas igen!

Kram

2008-05-12 @ 11:44:16
Postat av: Jenny

Har ju inga barn och ingen erfarenhet, men att introducera det söta till så små barn kan inte vara annat än dåligt tycker jag! Sockervanorna följer ju med sen resten av livet ju, talar en fluortant om och hyttar med fingret! =) Ha en skön dag! Kramar!

2008-05-12 @ 12:02:41
URL: http://blushie.blogg.se
Postat av: Anna (England)

Se till att det INTE är du som ger henne flaskan, var helst inte i rummet enns, hon känner lukten av din mjölk om du finns i närheten och kan vägra även om hon är hungrig. Annars är det bara att jobba på det. Säg till mannen att hon kommer vara vansinning på honom (jag räknar med att han kommer ge flaskan?) FLERA ggr innan det kommer funka, men funka kommer det göra ;)

2008-05-12 @ 12:55:16
Postat av: Jasmin

Hej Nhea! Jag känner med dig, du har det tungt. Jag vet att det inte är en särskilt stor tröst just nu, men det blir bättre. Sakta men säkert kommer rutiner att bli just rutiner, Alice kommer att lära sig gilla vagnen, somna på andra ställen än din famn osv. Jag känner igen mig i nästan allt du skriver!
Nappflaska: Se till att inte var inom syn och lukthåll. Börja med att låta mannen ge bröstmjölk på nappflaska, det vet ni ju att hon tar. Testa olika nappar, många barn gillar endast en viss sort. Nuks nappar brukar vara bra men det varierar! Var noga med temperaturen på mjölken, enligt min mamma var jag så petig som bebis att hon var tvungen att värma på flaskan efter halva matningen. Låt det hela ta lite tid i början. Nyponsoppetricket är bra, men det gäller nog lite äldre barn, jag skulle prova utan nu i början.

Såg att du undrade hur vi gjorde med sömnen i ett tidigare inlägg. Min son sov alltid på rygg när han var riktigt liten. Någon gång i början provade vi att låta honom sova på mage men då trodde han att han skulle han träna nacken, även om han var trött. Han och lyfte huvudet och grät av trötthet samtidigt, så vi har haft honom på rygg. Men så fort han lärde sig vända sig så har han aldrig mer sovit på rygg, den lille busen. Om Alice sover bättre på mage, köp ett andningslarm. Då kan hon sova gott och du kan slappna av samtidigt!

Till slut (förlåt för lång kommentar): amning är jättejobbigt i början. Det tar tid, kladdar, stockar sig. Igen en tråkig "vänta-det-blir-bättre" men det blir det verkligen. Om bara några veckor kommer Alice kommer att bli snabbare på att äta och inte behöva amma lika ofta. Lyckas ni med nappflaskan (och det kommer ni!) så kan mannen ge ersättning på kvällen och då kommer hon att sova bättre.

Kortsiktigt råd - bjud över svärmor (eller annan passande släkting/vän), tanka Alice full med mjölk och gå och lägg dig. Svärmor väcker dig ca 3 timmar senare när det är dags för nästa tankning. Så överlevde jag i början.

2008-05-12 @ 13:32:11
URL: http://jasminsliv.blogspot.com
Postat av: jasmin

Nu när jag läste igenom kommentaren: det ska ju var UTOM syn och lukthåll!!! Lycka till!

2008-05-12 @ 13:33:36
Postat av: mammaveronica

Hej! När min dotter var fyra veckor så var jag tvungen att operera bort gallblåsan, vilket innebar att jag inte kunde amma på ca:2 dygn pga all narkos och smärtlindring. Innan hade jag pumpat ur ett litet lager,men vi fick kompletera med ersättning. Vi var oroliga innan, för Emma hade aldrig tagit flaskan... Detta kom ju lite akut, o övningen gick dåligt. Men de första 12timmarna var ju mannen ensam med Emma och det hade gått hur bra som helst! Jag fick komma hem sent på kvällen, groggy var jag fortfarande o vi gjorde så att när Emma vaknade o var hungrig så gick mannen upp o fixade det o jag gick upp o pumpade ur o slängde min "dåliga" mjölk. På så sätt var jag ju inte i närheten just vid matningen. Jag helammade i 9månader, skulle bara vilja tillägga att vår dotter har varit mammig i perioder, men att det ända från början har funkat lika bra med både mamma och pappa vid nattnig o alla andra situationer, så mammigheten tror jag kommer o går oavsett. Har en svåger vars dotter aldrig blev ammad och de delade på allt,hon blev ändå kollosalt mammig o är det fortfarande(5år nu), men självklart ska du testa nåt annat om du inte trivs med att amma!!! För det ska ju kännas bra! Det är ju huvudsaken! Hoppas det reder sig o att det bara är en "gnällperiod"!

2008-05-12 @ 14:25:20
URL: http://mammaveronica.babyblogg.se
Postat av: Ida

Jag har hört detta: som barnet somnar vill de även vakna. Dvs på det sätt som de somnar, på det sättet vill de även vakna. Vilket betyder: somnar de med tutten vill de även vakna upp med tutten. Är de med mamma när de somna vill de även vakna upp med mamma. Alla "experter" säger att det därför är bra om det är pappa som vaggar barnen till sömns osv. För då får pappan ett viktig jobb och barnet får en kontakt med pappan...hmm....Men vad vet jag!

2008-05-12 @ 16:49:29
Postat av: Zeb

Åhhhh, amnng är verkligen det man sysslar med precis hela tiden i början. Helt tröstlöst, jag vet. Precis när det är dags att sluta ett matpass, så har liksom ett nytt börjat och det är bara att sätta sig igen. det kommer tveklöst att bli bättre när hon blir lite större. Med sonen, nu 1 och 8 var jag fast i soffan i minst 1,5 h varje gång han skulle äta. På kvällarna var det kört mellan 19 och 23 ungefär, så gick det inte ens att gå på toa, men vips blev han fem veckor och allt gick mkt bättre, han åt snabbare och matstunderna blev kortare och kortare. Så håll ut, det blir bättre!

Inte meningen att försöka övertala dig om att helamma så länge som möjligt, bara tala om att det blri bättre ifall du skulle vilja det. Annars är ju flaskbarn fina de med :-) Har ett av varje *s*

Som de andra säger, utom lukt- och synhåll och pappan vid flaskan ett par dar, så funkar det nog. Det viktigaste är ju att du och Alice och mannen mår bra.

Kram!

2008-05-12 @ 18:11:44
Postat av: Pernilla

ett annat tips när det gäller flaskor är att testa lite olika sorter.
Min lilla son var en kräsenflaskätare i böjarn och ratade diverse olika nappar.
Den enda flaska han tog var mam´s ultiventflaska.
det är mitt lilla tips.

ha det bra!
Mvh Pernilla

2008-05-12 @ 21:48:20
Postat av: En Mölnbobos Liv

Vet hur det är att vara fast med amning, min BVC sköterska sa dock att det räcker med 15 minuter per bröst för sitter man längre blir barnen trötta och får ändå inte i sig något. Då blir det ju inte så lång amningstid.

Om ni börjar med flaska så var beredda på att det kan hända att hon vägrar bröstet, att suga ur nappflaska är så mycket lättare för dem än att suga på bröstet. Vi var tvungna att ge vår son tillägg på flaska och tillslut var han så lat att han inte ville ammas, jag slutade i sept/okt 07 och han är född maj-07, jag hade gärna ammat längre men det var inte av intresse för honom längre.

2008-05-13 @ 23:07:27
URL: http://www.annakarlsson.se/blogg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0