Mammamys & mamma besök

Tack för alla bra tips och peppning om amning och flaska -värderas högt!

Idag har mannen varit ledig -han passade på när jag behövde bilen så han kunde ägna sig åt vår altan -den ska få tak & såsmåningom glasas in. Förra året kunde vi använda den 2 kvällar och en dag -då den inte hade tak så det har känts som prio ett här inför sommaren. Gräsmatta och sånt skit det behöver jag inte i år heller =). Han ligger fortfarande på knä därute nu kl. 20.00 och oljar trallen.

Jag tog med Alice tilll min hemstad, 10 kom vi iväg och rullade in på mammas garageuppfart klockan 10.45 och möttes av en storgråtande mamma/mormor -hon hade längtat så och blev så glad. Alice hade sin vakenperiod, hon är inte så rolig när hon är småtrött men för pigg för att sova -så vi fick turas om att underhålla henne. Mamma hade lagat fläskfilégryta med risnudlar -så jag fick äta först och sen åt mamma. Såg att hon smugglade bort sina nudlar - det gick väl inte längre... & sen fick jag fruktsallad och glass till efterrätt. Mamma sövde Alice i gungstolen, men sen när hon la ner henen i vagnen så vaknade hon såklart. Så jag bestämde mig för att ta bilen ner på stan & tur var det för hon somnade som en stock i bilen och gick att flytta över till vagnen & där osv hon sedan vidare genom hela fikat.

Ja jag hade däjt med 4 mammor + barn idag -jätteroligt. Alice skötte sig exemplariskt sov när vi träffades och sov 2 timmar till så jag fick fika och prata med bara lite vagngung, vaknade med ett leende, fick sin mat & skratta lite till. Sen blev hon trött och började gallskrika så då packade jag ihop och när jag startade bilen då slocknade hon och sov ända tills vi kom in på vår gata här hemma.
Idag träffade jag en av mina bästa vänner med sin 6 månaders O, han höll låda hel tiden, var egentligen trött så han började med att skratta och tjoa som en galning för att sen gallskrika av trötthet, enda gången han var tyst och nöjd var när någon av bebisarna skrek. Sen var det en gammal brevvän till mig med sin A 2 månader, han sov som en stock hade sovit 6 timmar, fick 2dl ersättning och somnade om -men han hade den mest nervösa mamman, hon var ute för första gången på fika själv. & kände sig ledsen och utanför pga av att hon flaskmatar, men vi gjorde vårt bästa för att stötta henne. Sen har vi en gammal partykompis till mig med 2 månaders H, han är ännu mer vaken än Alice, stora mörka ögon och hur söt som helst, men envis som synden för sova det ska han minsann inte göra mer än 6 timmar på natten =) Så hans mamma gick lite med honom i vagnen, hade honom i knät och hade hittat en hoppmetod med benen som höll honom tyst nästan hela tiden. & så var det en tjej som var kompis med en av de andra tjejerna hon hade 4 mån gamla M som var en trött och liten tjej -vägde lika mycket som Alice och satt tyst som en mus hos sin mamam hela tiden och slocknade tillslut med huvudet framstupa -hur söt som helst men jättedålig på att äta.
Vi har ventilerat allt från förlossning till sambosar & avslag och amning och vikt -bestämde oss för att ses snart igen.

Just nu ligger Alice och sover, hon ville inte sova i sängen och inte hos mig så provade jag mage i vagnen och där sover hon nu som en stock -lillgrodan.

Kommentarer
Postat av: Ann m Oliver, Lova & Oskar

Hej nhea! En sak som slog mej när jag läste att alice vaknade när ni la ner henne i vagnen? Brukar hon vakna när ni lägger henne ifrån er? Jag använde en vetekudde som jag la i sängen innan barnen skulle läggas ner. Då var sängen varm och go och de vaknade inte när de blev nerlagda :-) Värt att testa kanske?

2008-05-14 @ 07:45:14
Postat av: Nhea

När Alice väl sover så är det inga problem att lägga ner henne, men man får inte vara för snabb. Men jag ska prova vetekudden utifall att =). I sängen på natten brukar jag ligga med någon kroppdel på hennes plats och förvärma innan hon läggs ned, hon brukar vakna till då med och fäktar runt lite innan
hon somnar av sig självt - det är lite av "vakna där man somnar -metoden" någon av er skrev om.
Alla tips är välkomna! Kram

2008-05-14 @ 08:52:00
URL: http://nheas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0