Både skratt, arbete & tårar

Sandra W: Tack! Just nu känner jag mig inte så extremt duktig, men imorgon blir det omstart. jag har känt mig lite orkeslös, haft en massa blåsor i munnen & därför ätit lite mer än mina 1300kcal & varit lite försiktigare med träningen (inte sprungit på 2 dagar, men imorgon ska jag ut igen). När jag kör hårt då väger jag & mäter maten. Men nu när jag haft lite "slacker" varning har jag mest höftat. man lär sig ganska snabbt SE vad som är en lagom mängd på tallriken. maten är jag noga med, det är med det som äts emellan jag faljerat på de senaste, några bitar choklad här, en bit lakrits där, en kakka till te´t osv. Men jag har även frossat i frukt och grönt då jag misstänker blåsorna beror på C-vitaminbrist.

Helgen började med BLOOOD. Mannen fixade slutfinishen i sovrummet & sågade sig i fingret:


Blodt sprutade & det såg riktigt djupt ut. Men jag ä inget fan av sår, så jag blev mått svimfärdig när jag stod där och plåstra om & bedömde om det behövdes sys. Mannen är ju anti sjukvård och hävdade att det INTE skulle sys så efter ett par omläggningar fick vi stopp på blödningen, han kunde tvätta rent & sn har det ihärdigt bytts plåster allt från kitty till bamse har suttit på det där fingret. Alice ville ju såklart oxå ha & fick ett plåster hon med på fingret. Sötnos!

Igår kväll åkte vi till hemstaden på middag hos goda vänner med 3 barn. Där var även familjen vi bjöd ner till Hunnebostrand. Det blev en riktigt trevlig kväll med god mat & många skratt. Glada barn som lekte & hade roligt. Vännernas S går mig fortfarande på nerverna. Hon gick bärsärkagång i kökslådorna, jag sa åt henne & hon spottade på mig. Sen bytte jag om på Alice, då gick S bärsärkagång i skötrummet, jag sa åt henne, då slog hon mig. & då sa jag åt henne i lugn & mild ton att "det där rö vi inte, eller låt det där vara". Barnen tittade på film och myste. S kom med ett lypsyl som hon haft av och tagit en tugga utav. En prydnad i fönstret drogs ner med dunder och brak & ett glas vatten for över Alice vid matbordet... Föräldrarna skyller på dagis. Hm...
Vi kom hem sent kl. 2 Alice var lite orolig i bilen. Hon fick ju lägga sig & tas upp för att åka hem& sova i bilen är ju inte hennes melodi. Så hon kom inte riktigt till ro & kräktes lite 2 gånger. men väl hemma somnade hon i sin säng & sov till 8.

Alice har börjat bli såååå ledsen om någon säger nej eller det blir tokigt. Vet inte vad det står för, för ingen av oss skriker åt henne eller blir arg. En gång igår röt S pappa till S, då blev Alice helt förtvivlad. & sen blev Alice jätteledsen när hon fick vattnet på sig. Detta har kommit den senaste veckan, vet inte om det hör ihop med dagis eller om det hör till någon utvecklingsfas att hon mer förstår innebörden av händelserna & orden. Är noga med att trösta krama lugna henne.

Idag har det varit full rulle hela dagen. Vet inte riktigt var man får all energi och lust ifrån ibland. Jag har målat Friggeboden tills färgen tog slut. Sen har jag klippt gräset. Vi har rensat alla rabatter, haft på täckbark på rosorna. Gjort i ordning de 3 rabatterna som inte är planterade i ännu , tagit bort ogräs och lagt på markduk. Känns riktigt skönt! Nu är det mest det roliga kvar det vill säga välja och plantera plantorna. Ska gräva sista rabatten imorgon som är vid stenen på framsidan, det är vårrabatten där det ska vara Magnoliaträd & tulpaner och andra vårblommor! Nice!

Vid middagen ringde min pappa & beättade att hans bror ligger för döden. Han är nu medvetslös & hans son sitter vid hans sida. Själv har jag ingen nära relation till min farbror, men det gör ont ändå. Gör mest ont för att pappa måste gå igenom detta just nu. Är ändå skönt att pappa var hos sin bror i fredags & att pappa känner sig "klar". Tänker mycket på mina kusiner som måste mista sin far. Mest på den ena som är höggravid. Vet vad jag gått igenom när jag fick mammas diagnos i samband med att jag var gravid med Alice. Att man inte räcker till för att fokusera på två så stora saker, att man väljer barnet & att det andra får stå undan en stund tills kroppen orkar med att sörja det.

Kommentarer
Postat av: svintoflickan

usch..

vad mkt de är för er nu..

och för er pappa.

tänker verkligen på er !!!



hur gammal är s?

spotta på en annan vuxen m.m låter väldigt konstigt att man vågar göra.känner ni varann väldigt väl.

har hon nyss börjat dagis ?

iallafall så lär man sig ju inte spotta på andra vuxna där.ler.



men skönt att allt verkar vara som en mysig helg..förutom blod..

o blåsor..låter inte alls trevligt..hoppas de försvinner.



ååå som sagt stor kram i de ni går igenom!

2009-08-23 @ 19:47:03
Postat av: Tess

Man skulle ju kunna tycka att din pappa har så att det räcker just nu andå=( Kan inte ens föreställa mig hur det var att vara i din sits då du fick beskedet om din mammas sjukdom och vara gravid samtidigt.

Låter ju inte alls bra med era vänners S. Undrar precis som Svintoflickan hur gammal hon är?

Jag brukar bli oerhört triggad av barn som är gränslösa mot andra vuxna. Det känns liksom inte helt ok, och inget som jag tänker mig ingår i en normal utvecklingsfas. Svårt, speciellt om föräldrarna slår det ifrån sig.

I min värld går det inte att rycka på axlarna och skylla på förskolan. Isåfall anser jag att det är en idikation på att det inte är något speciellt bra klimat på förskolan. Annars tillåter man inte sånt.

Ang det där du beskriver med Alice som lite känslig kan jag känna igen från då framförallt Moa precis hade börjat på förskola. Hon blev superledsen då ngn var arg och behövde mycket bekräftelse från oss vuxna att vi fortfarande hörde ihop, älskade varandra trots att vi inte var tillsammans jämt.

Det hör nog även till åldern att man har svårt att sära på "den gode" och "den onde" föräldern. Barnet har ett behov av att sortera in alla intryck och hålla ordning mentalt. Förskolan triggar såklart igång det. Tror ni gör helt rätt som kramar och tröstar. Är hon väldigt kramig i övrigt nu då hon kommer hem? Minns att båda mina barn har varit det då förskolan kommit igång "på riktigt", de har suttit som små ap-flickor så fort vi kommit hem=)

Stor kram!

2009-08-23 @ 21:48:35
Postat av: Maria

Skickar också en kram för det ni går igenom!



2009-08-23 @ 22:10:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0