Inskolningsvecka 2

Svintflickan & Tess: S är 2 år & 3 månader gammal & har gått på dagis 1 år. & hör ihop med ett inlägg jag skrev på semestern om att jag var så trött på 2 åringen & hennes föräldrar. Föräldrarna har en vad jag kallar "Gap & skrikuppfostran" det gapas när hon gör något, innan hon gör något och efter hon gjort något. Det innebär skrik och gap på denna stackars flicka hela tiden. Nu var de ändå lugna på middagen, MEN det märks att S inte har fått "pilla" klart som liten, hon har inte fått utforska någonting, aldrig rivit i lådor eller lekt med annat än leksaker. & många gånger planterar föräldrarna idéer hos henne, S håller i en boll, mamma ropar "Kasta inte bollen" & S kastar såklart bollen och får sen skäll. S tar inte tå sig när NÅGON säger åt henen för det har antagligen blivit för mycket av den varan, det finns inga nivårer allt är NEEEEEEEJ, allt från att ta ett steg till att välta ner en tv.  S passade på i alla obevakade ögonblick att öppna lådor, plocka ur diskmaskinen, under söka lypsyl och salvtuber, riva ner blöjor, stå på toa och blöta ner sig med vatten... Föräldrarna kallar även henne "klantig" eftersom hon knappt klarar av att klättra ner från soffan, inte gå i trappa osv utan att trilla, men hon har ju aldrig fått föröska de har alltid varit där med sina gap och sina nej. Hon pratar inte heller, härmar inga ord, blir generad när man ber henne. Men har man hela tiden fått höra att allt man gör är fel så vill man väl inte "göra bort sig" ännu mer. Tyvärr får hon ju stä,mpel "jobbig unge" & jag känner att mitt tålamod tryter enormt gentemot henne, även om jag vet att det är totalt fel behandling. Det är ju föräldrarna som borde ruskas om och bes skärpa till sig. Det är synd för det är det par vi umgåtts mest med, men just nu tycker jag det bara är jobbigt. Vi har bjudit dem till Kräftskiva men då gjorde vi som så att vi tog det "valfritt att ta med barn -Alice är hos farmor & farfar" & då följer inte S med heller, vilket var vad jag hade önskat från början. men det är synd att det ska behöva vara så.

Tess: Alice är ju i vanliga fall ingen knäbebis. Så hon har helt klart varit mer för att sitta i knät eller kramas. När jag hämtat henne vill hon abolut inte sova på en gång utan då ska vi gå hem och så sitter vi och gosar och kramas och sen efter 20-30 min då är hon redo att sova. Men sen när hon vaknar är hon som vanligt & pysslar & leker och far runt.

Maria: tack!

Idag har jag lämnat Alice igen. Hon har ju varit supertrött hela helgen. Sov middag 2½ timme igår och då väckte vi henne. I morse vaknade hon 8.20. Hon är lite snorig men ingen feber. God aptit & god sömn. Själv somnade jag om efter att mannen åkt & vaknade av väckarklockan 8. Superskönt! Lämningen gick bra idag med. Lämnade in hennes dagisbok med foton på nära & kära. & passade på att märka lite fler kläder.

hade tänkt gräva lite idag, har ingen lust så jag tror jag börjar med att göra köttfärssås, Alice & jag ska till en kompis till mig kl. 15 & titta på hennes ny lägenhet så då blir det lite snålt om matlagningstid när vi kommer hem. Perfdekt att ha såsen klar & bara koka pastan tänkte jag!





Kommentarer
Postat av: Somris

Får du märka kläderna på dagis? Har de någon slags märkmaskin eller varför gör du det där?

Låter smidigt...

mina lappar som jag köpte till Viktor i januari har blivit liggande efter det. Nya kläderna är inte märkta - skäms på mig!!

2009-08-24 @ 10:05:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0