Shopping, ovillig middagsvilare & BMI

SandraW: Glömde skriva att de riktmått jag gav dig för stavgång gäller för min vikt & längd, ju mer "övervikt" man har desto mer förbränner man. Bara genom att tappa ½ kg förbänner jag 5 kcal mindre per löprunda tex.

Somris: Hur som helst tror jag att man ska rikta in sig på EN metod & tro på den & inte vackla runt bland flera. Visst finns det fler sätt att hålla koll på kroppen med än BMI, men just för att veta sin ungefärliga normalvik & för att se om man är överviktig & bör göra något åt vikten för hälsans skull så gillar jag BMI. Sen vet jag av gammal erfarenhet att jag har MER fettdepåer på mage, rygg än jag har på rumpa/lår, att jag fortare tappar omfång rumpa/lår än magen tex även innan jag joggade, även om joggandet säkerligen snabbar på det mer nu. Sen kan jag inte säga att jag uppnått mitt MÅL med jeansen, javisst kommer jag i dem, men nöd och näppe, på morgonen, nykissad utan en droppe vätska eller mat i magen. Mitt MÅL med jeansen är att de ska sitta skönt hela dagen, från morgon till kväll, även när jag sitter & böjer mig ned. Jag är på god väg men har ändå en bit kvar...

Linda: Tack! Det går utmärkt att säga Grattis =)

Lottis: ja hoppas du hittar ett par skor! Jag är urnöjd me dmina Nike Air Pegasus. Ju mer man tränar desto mer motiverad blir iallafall jag med maten & efter en joggingtur är jag inte ens sugen på kvällsfikat & absolut inte på något onyttigt! Maila gärna ditt lösen till [email protected].

Fakta BMI:

BMI

BMI är förkortning för Body Mass Index, kroppsmasseindex. BMI anger relationen mellan vikt och längd enligt beräkningen BMI=kroppsvikt (kg) / (kroppslängd*kroppslängd (m) ). För en person med en viss längd ökar BMI med ökande vikt. Det finns i litteraturen olika gränsvärden för vad som skall räknas som övervikt. Den tabell som finns nedan visar de gränsvärden WHO angav 1985. BMI gäller vuxna människor.

ViktklasserMänKvinnor
Underviktiga<20<18,6
Normalviktiga20,0-25,018,6-23,8
Överviktiga25,0-30,023,8-28,6
Kraftigt överviktiga>30>28,6

BMI kan bli missvisande om man t ex är:

  • väldigt muskulös

  • väldigt lång

  • barn och ungdom

Midje - höft - kvot

Placeringen av fettet på kroppen är av betydelse. En eventuell övervikt liknande ett "äpple" är mindre hälsosam än den så kallade "päronformen".

För att mäta midje - höft - kvoten gör du så här:

  1. Mät midjemåttet i omfång i centimeter kring naveln.

  2. Mät höftomkretsen i centimeter, det största omfånget nedanför navelområdet.

  3. Använd följande ekvation: Midjemåttet i cm/höftmåttet i cm = midje - höft - kvoten

Kvinnors midje - höft - kvot bör ej överstiga 0,8
Mäns midje - höft - kvot bör vara under 1


Midjemåttet

Det allra enklaste sättet att se om man ligger i farozonen för hjärt- kärlsjukdom och för tidig död är att mäta midjemåttet.

Mät midjemåttet i omfång i centimeter kring naveln.

Kvinnors midjemått bör vara under 88 cm.
Mäns midjemått böra vara under 102 cm.



-   Källa: PrimaVi


Alice i sin nya fina kofta från Rabalder

Idag har Alice & jag varit på stan. Vi har shoppat present åt mannen som fyller år på lördag. Först var vi på banken & bytte ut hans bankdosa som inte visar alla siffror & vi fått sitta & gissa de senaste månadssluten... Sen shoppade jag formar att göra Cremé Brulée. Vi ska ha middagsgäster på fredag & DÅ tänkte jag inviga MIN födelsedagspresent dvs en brännare som man bränner socker tex med. Så nu ska det äntligen bli av. Sen hittade vi 1 såsbok & 1 Cognac bok åt mannen & så var vi på systemet & sen åkte vidare & köpte en ångkokningsgrej oxå till mannen men det är mest jag som vill ha den hihi. han önskar ju sig inte nåt, så då får jag hitta på saker hemmet behöver! =)

Köpte en bla en flaska Baron de ley på systemet en Reserva 2004 (103kr), fick fråga efter den, men när hon pekade ut den så kände jag inte igen den vilket jag sa & berättade hur den jag ville ha såg ut då var det en Grand Reserva & då skulle jag vara tvungen att beställa  "& så får du ge minst en hundring till" sa hon & fnös. Vilket jag gladeligen hade gjort, men det kanske man inte får som småbarnsmorsa med barnvagn??? Ska s eom det går att beställa över nätet.

Alice var dyngtrött, igår la jag henne 19.45 så hon vaknade lite tidgare i morse. Hon fick lunch & så gick vi ut med vagnen & hon somnade så sött. Men när jag kom hem så började det rassla i vagnen & hon vaknar & var hur pigg som helst. Jag föröskte vagga om, men det gick inte. Så hon fick komma upp en stund medan jag åt lunch & sen gick vi ut igen, 70 min senare sitter jag här & hon somnade inte förrän på "upploppet"... Så nu blir det väl väckning istället om nån timma...

I lördags när jag var ute så fick jag syn på en stor kärlek jag hade i 20 års åldern. Vi hade ihop det till & från i 4 år. Blev aldrig tillräckligt seriöst för att kallas förhållande, men känslorna ska inte föringas ändå han finns definitivt med i min "svarta bok". Jag fick syn på honom med sin sambo & ett par kompisar men han var väldigt duktig på att "titta igenom" mig när han såg att jag glodde & såfort jag tittade bort då glodde han. Snart nog började han fullkomligen klänga på sin sambo, som är 12 år äldre än honom & tonårsmorsa. & det sista som händer är att han går förbi mig & mina kompisar, sjunger & håller sambon i handen & fortsätter att hålla handen ovanför oss trots att han går på ena sidan om oss & hon på andra sidan. Men utan att hälsa... Ibland undrar man när folk ska växa upp, vad kostar det att kläcka ur sig ett normalt hej?. Lixom hur stort hot kan jag vara? Man, barn, hus...

Dagens meny:
Frukost: Vaniljyoghurt med Granola, Gojibär & kanel, ! rågrut, minilätta & ost
Lunch: WW Pizza Hawaii
Fika: 2 kanelknäcke 1 gul kiwi
Kvällsmat: marockans couscous med kyckling a´la Viktväktarkokboken
Kvällsfika: ??? något på 120kcal
= 1300kcal

Dagen motion:
95min walk + 30 min kvällsjogging
=-638kcal

Kommentarer
Postat av: svintoflickan

wow va snygg du var i de mörka jeansen!!



å vilket barnsligt uppträdande av gamla kärleken..å ändå är han ihop me nån äldre..skratt..hon måste me vara rätt omogen då.



nu ska jag sova.



kramis

2009-08-13 @ 00:01:38
URL: http://svintoflickans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0