Slöa Söndag

Tess, Camilla; Svintoflickan: tack för trevliga kommentarer!

Jag kan VARMT rekomendera Viktklubb.se, dels för att man inte har några förbud vilket jag har svårt för, vet jag att jag inte "får" äta bröd eller choklad eller dyl så nog fasiken blir jag sugen på just DET. Med Viktklubb har man ett val, man får, man kan kontrollera hur mycket kalorier det "kostar" & hur man kan förbränna det, man kan smaka en liten liten bit, komma på bättre tankar, motionera bort det osv. Sen vill jag även slå ett slag för BMI & normalvikt, att normalviktsspannet är väldigt stort, att man kan hålla sig inom normalvikt med en ganska riklig kost men inte överätar, matmissbrukarkost. & att hålla sig inom normalvikt ger så många minskade risker för skada vid motion och risk för sjukdomar.
Viktlubb är även bra när man tappat greppet om "vad är en normal" portion, att man kan hitta tillbaka till normal storlekar & att det inte är mängden som spelar störts roll. Att man faktiskt blir mätt och nöjd även om man inte vräkäter. Ju mindre portioner jag äter desto mer njuter jag av varje tugga. jag äter saktare & kroppen hinner reagera att den får mat & hinner säga till att NU är jag nöjd.  Ju mindre chokladbit jag FÅR äta desto MER njuter jag. & så motionen som för mig är väldigt viktig som gör att jag dels klarar att gå bort, ta en liten fika osv och ändå inte äta för många kalorier, men mest gillar jag motionen då den dämpar mitt sug på onyttigt, har jag joggar en runda vill jag inte förbruka de kalorierna med en chokladkaka. Dels blir jag mindre hungrig till kvällsfikat då kroppen är igång att förbränna istället för att rikta suget mot kvällsfikat. & dels vill jag vara mer nyttig ju mer jag tränar.

Jag har haft en underbar helg. Inte spräckt min kaloribudget totalt även om jag nallat motionskalorier. Jag har fått tänka till både en och tre gånger, stått emot att ta om, stått mot att ta STÖRRE portion osv, men jag har samtidigt kunnat NJUTA MER av god mat även om det varit i en mindre mängd än jag annars skulle ätit. jag har inte kännt mig proppmätt på gränsen till illamående någon gång, inte heller fruktasnvärt hungrig heller, utan nöjd och belåten. & det det skönaste av allt är att jag längtar till morgondagens morgonwalk och FRUKOSTEN som följer, jag längtar efter min vardagsmat & mina rutiner, kanelknäcke och Chaite, äpple och kiwi & hälsosam lunch & middg. Det är en skön känsla!

I natt sov mannen och jag i svärföräldrarnas uterum, riktigt mysigt & jag sov bra. vaknade vid 6 av en fluga som envisades att sätta sig i våra ansikten, när mannen dödat den somnade vi om till 8 och vaknade av Alice. Det var skönt att kliva upp till framdukat frukostbord. Och sen drog jag med svärmor på 60 min powerwalk. När vi kom tillbaka hoppade jag & mannen i poolen och föröskte locka ner Alice oxå, vilket gick tillslut. Det var 24 grader och i en pool är det KALLT och det tyckte Alice med, hon var ingen fisk idag men hon tyckte iallafall att det var lite roligt att bada tillslut.

Helgen har gått åt till att leta efter en orm som bosatt sig hos svärisarna och gärna solar sig på deras altan, men vi har inte hittat var den bor trots att vi rivit vedhögar och krypit och letat under altaner. Den kommer fram när svärmor är enam hemma... hihi

Alice var trötter & sov 2 timmar. Vi åt grillunch & satt och prata och läste. När hon vaknat blev det fika & sen packade vi ihop och åkte hem. Hemma har vi grillat & nu badar man & barn.

Gårdagens 3 rätters:

Förrätt: Grillad pilgrimsmussla inlindad i bacon
Huvudrätt: Grillad hel oxfilé, kokt färskpotatis, stekta kantareller 6 grönsaker
Efterrätt: Svärmors Glasscheesecake, suveränt god

Dagens meny:

Frukost: 1 skiva mjukt grovt bröd, 2 rågrut, bregott & ost
Lunch: Grillade revebn, hemmagjord pizzasallad & rödkål
Fika: 2 Remi Mint ½ hembakt bulle + te
Kvällsmat: 1 grillad Chorizo med hög kötthalt, grillade grönsaker
Kvällsfika: jordgubbar & Chaite

Kommentarer
Postat av: Tess

Jag gillar också viktklubben av alla de anledningar som du nämner ovan. Tror att det är lättare att hålla vikten efteråt i och med att man har lärt sig att äta rätt och äta normala portioner. Man kan slarva ibland men då vet man ju iallafall med sig att det var fel;) De dagar som man inte tränar kan man ju bara hålla sig till rätt kost så är det lugnt.

Jag körde också igång i lördags igen=)

Kram Tess.

2009-08-03 @ 09:54:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0