Julafton


Uppdaterad 14.45




Alltför ofta blir det inte som man tänkt sig. Riksfärdtjänst ringde dagen innan & flyttade fram tiden med 1 timme. Så vid 13.30 anlände mamma, pappa & PA, då var vi mitt upp i det stressigaste stöket, yrde runt båda två, Alice sov & toadörren kapsejsade & hakade ur sitt läge. Typiskt. Så mannen fick mitt i stöket försöka laga. Vid 14.30 då hade det lugnat ner sig & vi kunde umgås lite med våra gäster. Alice vaknade. Farmor, farfar & farbror kom & så hunden förståss. Sen blev det Kalle med glögg & kaffe. Alice var inte så intresserad, skuttade fram & tillbaka, tittade lite då & då.

Vi dukade fram maten & det var varsågoda. Alla utom mamma njöt av den goda julmaten, en massa kallskuret, rökt & sill & så det varma som ett lock därovanpå. Mamma valde att titta på tv, reprisen av "En sång för de hemlösa" istället för att umgås med oss. Undrar vad som rör sig därinne, hur hon tänker och hur hon uppskattar & funderar. Om allt känns likgiltigt så som det ser ut eller om visa saker fortfarande gör henne lycklig.

Pappa blev i gasen iallafall, passade på att snapsa & sjunga & skåla & äta. PA fick springa ifrån & suga mammas slem flera gånger & var därefter inte särskillt hungrig.

Tiden gick evinnerligt fort & klockan 18 kom taxin & de försvann ut och hem.

Vi la paketen under granen & på altandörren knackade tomten på:

Alice fick en sjungande julmus i morgonpaktet, den har sjungit hela julafton vill jag lova

Alice var lite rädd för tomten, men snart släppte det & lagom han gick så ville hon att han skulle vara kvar hela kvällen. Även om hon avslöjade honom " fafa tomten" haha. 
Alice var nöjd med sitt första paket & vi fick i princip tvinga henne att närvara vid resten av öppnandet. Hon fick en gunghäst, en studsmatta, 2 ritsaker, 1 rygg säck med sittunderlag, "mat" till spisen, kläder, kulram, pussel mm. 

Vid 22 så var Alice lagom lugn för att nattas & sen spelade vi "Alla mot en" & jag VANN!!!

Det blev en mysig jul även om jag inte riktigt hittade julkänslan denna gången, för mycket oro & tankar om mamma, för mycket "vill inte". Nästa år ska jag göra som JAG vill, då blir det Hunnebostrand, lugn miljö, vacker utsikt & ett annat "liv" än hemma. 

Idag är vi hos svärisarna & ska äta kalkon. imorgon kommer min äldsta syster med familj & mamma & pappa & firar "lilljul" hemma hos oss med julmat, tomte & julklappar och en massa mys & barnlek.

 


Kommentarer
Postat av: Tiara

God fortsättning på er!



Vilken söt liten julprinsessa ;-)



Kram

2009-12-25 @ 21:42:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0