För hård eller rätt tänk?

Detta kom som ett brev på posten idag! NEJ det är INTE jag som är för hård emot mig själv. Hur ska man kunna nå sin målvikt om man är "snäll" emot sig själv? & unnar sig hela tiden ?? Det kanske funkar någon gång då & då. Det kanske funkar om man har en övervikt på 15-20kg, men inte om det är under 10 kg!Jag har varit snäll emot mig själv hela året med att "unna mig" sluta dieten för att frossa, inte motionerat osv. . Resultat? Inte ett enda jäkla minuskilo i slutänden & inte mår jag ett dugg bättre snarare mer orkeslös, mer pösig & ofräsch. . Nu är det slut på att vara snäll, nu är det slut på fusk. nu ska jag hålla mig till dieten, äta nyttigt, varierat & hälsosamt samt motionera! Jag har gjort det en gå¨ng förr, då inte genom att vara snäll & jag ska Dit igen! jag vet att det kommer ta tid, men NU har jag hittat rätta tänket, rätta strategin efter att ha luskat runt lite bland flera andra OCH jag har provat att leva ohälsosamt och känt dess bieffekter så nu kör jag stenhårt!

Kom igen och fortsätt kämpa!
Ett vanligt skäl till att vikten ofta börjar krypa upp igen är att vi börjar komma med ursäkter till varför vi ska äta lite onyttigt eller röra på oss mindre.

"Nu motionerar jag så mycket så nu kan jag unna mig att börja fika med kaffebröd och kakor på jobbet igen" är ett exempel på en vanlig ursäkt. Men din ämnesomsättning idag är baserad på den sunda kost du äter och den träningsnivå du har. Vill du äta mer kaloririk och/eller fet mat måste du räkna med att det krävs mer träning för att göra dig av med extrakalorierna.

Du kan inte heller börja byta ut matkalorier mot godiskalorier - som vi tidigare konstaterat så är det inte bara hur mycket du äter utan också vad du äter som ger det resultat du får. Självklart spelar det ingen roll om du råkar missa ett träningspass då och då, men börjar du skaffa dig ursäkter till varför inte hinner träna just den här veckan alltför ofta, kommer vikten sakta med säkert att börja krypa uppåt igen.

Heja, heja!

Hälsningar Viktklubb.se


Kommentarer
Postat av: SandraW

Jag förstår precis vad du menar. JAg är inne i en sådan period nu när det blir onyttigt o så och jag känner mig inte alls motiverad. FÅr man fråga hur mycket du vill gå ner och enl vilken filosofi du äter efter? Jag hoppas det blir bättre för mig när jag börjar jobba nästa vecka igen med fasta tider o så. Du är så duktig....Önksar jag kunde springa men ett opererat knä sätter stopp för sådant så det blir stavgång för min del men när vi väl har kommit dit vi var när vi slutade för operation så går vi drygt en mil varje gång....



Kramar Sandra

2009-07-28 @ 10:09:00
Postat av: svintoflickan

ja du...

jag vill ner minst! 5 kg till..

men jag orkar inte kämpa för de..

så frågan är hur gärna jag vill de då..om jag inte ens kan offra chokladen o colan..

usch..de är så svårt me de där me vikt..å tråkigt.



du vet ju att jag tycker du är jättefin som du är nu o inte tjock ..utan med en fin kropp..jag skulle gärna se ut som du!!



men de är ju viktigt man mår bra själv...o gör du de av ngt mer kilo så visst var hård..

för de är ju inte kul om du äter en bit choklad o mår dåligt av de..

men bara du har en vikt o inte vill ner mer hela tiden...



kram kram o som sagt..jag tycker du är snygg precis som du ser ut NU!!!



kram

2009-07-28 @ 10:17:11
Postat av: Camilla

Känner igen mig i varenda ord.. Det är INTE lätt, men lycka kommer man känna när man når målet. Jag har varit såååååå chokladsugen idag, alltså sånt enormt monster-sug. Köpte 3 olika chokladbitar på willys vid 15, hade de i väskan tills jag slutade vid 20, åt ist libabröd utan pålägg & yoghurt (inte för att det är en superkost till middag), MEN e ändå stolt över mig själv att jag inte åt upp chokladen! (naturgodis i söndags " unnades..." )Det skulle jag gjort vilken annan dag som helst... Vet att vi båda kommer klara det till slut =) Fina grejer du shoppat! Kram

2009-07-28 @ 21:30:16
URL: http://baalance.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0