Vad är det för dag idag?

Är det en Vanlig Dag? Näej det är ingen vanlig Dag för det är mammas födelsedag... Trots att jag föreslog "Ja må hon leva" innan tårtan, ibland tänker man för kort.

Dagen började med blåbärsplockning. Det vimlar av blåbär, plockade ½ liter på bara ett kort tag & på typ 2 kvm. Sen blev det lite små stressigt, Fixa till tårtan, åka & handla, inse att pappa trott att det blir en "vanlig" födelsedag med " de vanliga gästerna" men det är betydligt fler än så som ville fira i år... Som tänker mer som vi "det blir nog inga fler år... Så jag tömde min frys på småkakor, handlade gluten & sockerfritt till de " gamla" sen att den ena allergikern inte kom ihåg vilken dag det var & att den andra sa "Sockerfritt -det är nog mitt, men jag vill ha en så där kaka" & tog av det vanliga sortimentet.

Alice fick sova hemma, sen åkte vi. Fullt med folk i uterummet när vi kom, som redan varit där en timme & en pappa som varken dukat eller plockat fram något fika. jag körde ut pappa ur köket & satte mannen i arbete & snart fanns både en dignande kakbord, tårta & kaffe.

Alice underhöll gästerna så länge. Hon är ju inte direkt blyg, lite små reseverad i början sen var det full fart & så körde hon full show. Det har rullats leksaker ner för ramper, det har målats på gips, det har pratats, dansats & killats mormors tår...

Firandet gick bra. Trots en mamma som sitter & dreglar blusen genomsur, sittande i sin rullstol, som får kaffet i spruta rätt in i magen. Som sätter saliv i fel strupe & inte kan hosta 6 ser ut att kvävas innan det kommer loss & blir bra igen. Stängde iallafall igen toaletten, som stod på vid gavel, men hjälpmedel högt & lågt & ramper ut... Mamma knep hela kalaset sen skvalade det på vid gavel innan vi åkte. Integriteten har hon inte mkt kvar av. Men det kanske man måste släppa på för att stå ut själv...

Min mormor har ju blivit virrigare än virrigast, men var den enda som sa något om den situation vi befinner oss i "NI har det inte lätt ni, men det måste väl gå ändå". Sen sa hon hej då 3 gånger & utbrast varje gång "Ska ni åka nu?" & jag svarade "Nej men du" .... Pappa hjälpte henne hitta till toaletten & då sa hon " Det verkar aldrig som de ska åka hem de där" & syftade på min moster & morbror som hon fick skjuts av... Haha.


Mamma & min Faster


Alice åker elrullstol

Kommentarer
Postat av: Somris

Idag får du en BJÖRNKRAM av mig för att du fixade och grejade så mycket inför mammas födelsedagskalas. Utan dig hade det förmodligen blivit kaos!!! Önskar jag varit där och kunde hjälpa dig.

PS: vi sjöng också ja må hon leva i måndags när jag grattade mamma, man kommer inte ihåg det förrän man börjat sjunga. Igår sjöng vi dock Ha den äran idag istället! DS

KRAAAAAAAAM

2009-07-20 @ 07:52:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0