Skrapsår & blåmärken

Jag brukar klaga på mannen att han alltid borstar sina tänder för hårt, då de stackars stråna står åt alla håll utom uppåt. Fick vatten på min kvarn i lördags natt klockan 2.30 när han behagade krypa till sängs & han borstade tänderna samtidigt som J. "Plupp" så gick hans tandborste AV!!!



I fredags kom det upp en diskussion under tjejkvällen, H som har O har plockat borst typ ALLT som han kan klättra, riva ner osv i hela huset, även hans barnstolar i hans eget rum & talat om för honom (16 månader) "Att det här får du ha igen när du lugnat ner dig".  Både L (som har H) & jag ifrågasatte om det verkligen var rätt. Själv tror jag på att barn måste få klättra av sig lite, dels för att lära sig, men vad händer när O komme rupp på en vanlig stol? Ska d einte ha en enda matstol kvar då i hela huset? Jag tror inte heller på att ständigt passa & ryta "nej" för minsta lilla. Alice får kämpa på och när man ser att det börjar bli lite väl farligt så finns man till hands, en armlängds avstånd, men inte störa och inte röra förrän det blir akutsituation. Alice har nu klättrat på sin korgstol hela helgen på detta sätt & inte en enda gång har hon trillat ner. Några gånger har hon backat ner från den själv, andra gånger ropar hon & vill ha hjälp ner, då har vi visat hur hon gör när hon backar ner.





Idag stod hon på sin gåvagn & när hon skulle kliva ner från den som hon gör ca 200ggr per dag så stod det en lekbondgård ivägen så hon trillade & har nu ett skrapsår & blåmärke på sin kind. Matchar snyggt skrapet efter pulkavurpan! =)

Blev måttligt besviken idag när vågen skulle användas, inte ett hekto försvunnit från kroppen trots duktiga veckan minus en flaska vin, några smakprov ur snacksskålarna, en middagsbjudning som åts i tallriksmodellen & trots att jag slängde allt överblivet snacks igår & tog en sallad från pizzerian istället för en kebabtallrik... Men men nya tag denna veckan igen då...

Inatt fick jag 8 timmars sömn vilket var gudomligt!!! Alice och jag har varit & handlat på City Gross, Apoteket & en sväng till JYSK där vi inte hittade vad vi sökte tyvärrr.

Dagens meny:

Frukost: Mild Lätt Yoghurt med frön & musli + te
Lunch: Köttfärssoppa, 2 skivor grovt bröd med mjukost & skinak, tomat
Fika: jordgubbar & apelsin
Kvällsmat: 2 nötfärsbiffar med grönsallad (Mannen & Alice får hemmagjorda köttbullar & makaroner)
Fika: jordgubbar, gul kiwi & ½grapefrukt + te

Dagens motion: 30 min barnvagnspromenad & kanske en till på em beroende på vad Alice & jag får för oss!

Kommentarer
Postat av: Somris

Vi har ju låtit Viktor klättra i princip hur han vill förutom att vi stoppar honom när det blir farliga klättringar. Som typ upp på köksbordet eller på soffansryggstödskant osv...

Han har ju varit en riktig illbatting på att klättra överallt och högt och lågt utan att bry sig att han ramlar o slår sig. Han är lika snabbt där igen! Vi har valt att lägga ner köksstolarna i perioder för att han alltid klättrade upp på köksbordet och det kändes för högt tyckte jag. Men det är den enda säkerhets åtgärd jag har gjort.

Vi har försökt låta honom hållas och NU börjar det äntligen ge resultat. Äntligen är det inte lika intressant att klättra överallt längre. Och när han ramlar ner nu så blir han rädd för höjden nästa gång, så han verkar äntligen fatta att det gör ont att trilla ner! =)

2009-03-02 @ 13:41:52
Postat av: Tess

Vad glad jag är för din skull som kom ut på lite galej! Det behövs=) Mer sånt!

Jag har aldrig sett en tandborste gå av, hoppas han tar det till sig som ett bevis på att det kaaaanske är för hårt borstat;) Det fanns ju en tandborste förut som klickade till om det var för hårt, den hette nog Click. Den skulle väl sitta som ett spjut i taket iofs;)

Vi har inte heller plockat bort så mycket saker. Bara prydnadssaker som vi är extra rädda om under de perioder då Moa velat kasta allt i golvet. Sen har v barnsäkrat, alltså skruvat fast tunga bokhyllor och sånt eftersom Moa gärna klättrar och klänger på saker. Alva har aldrig varit sån. Men vanliga möbler - nej. Och absolut inte såna i deras rum. Seriöst, hur illa kan det bli av att ramla ett par dm?

Kram.

2009-03-02 @ 14:32:09
Postat av: svintoflickan

ÅÅ så söt hon är!

Här tar vi inte bort ngt...kanske för att jag vill ha hemmet som jag vill ha de å inte bara plocka bort massa saker...

utan de blir nej till de hon inte får..o resten får hon klättra...man har ju som ändå rätt ok koll..

är väl mest rädd för att hon ska lära sig klättra upp i killarnas loftsängar..för dom är farligt höga..men förhoppningsvis skulle hon inte hinna försvinna så långt ifrån mej...

nu är de ett vaktande vid braskaminen...de är asvarmt o ändå vill hon dit..inte ett dugg rädd..när lillkillen var liten hade han vett att förstå att inte vara nära..så hon är väl lite trögare då..skratt.

nu ska vi göra te o smörgås här.

stoor kram

2009-03-02 @ 18:12:34
URL: http://svintoflickans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0