En lite piggare tjej!

Gårdagen började bra. Jag & mannen dividerade vad vi skulle hitta på & beslutade att åka på picknick efter lunch. Så förmiddagen gick åt till att handla lite mat, hela familjen åkte iväg & vi strosade runt på ICA. När vi kom hem så fixade jag i köket medan Alice åt sin lunch. Enligt doktorn så skulle vi ju prova igen med lax för att HELT kunna utesluta annat än allergi. & hon älskar ju lax så nästan hela portionen gick ner i lilla magen.

Mannen & Alice tog en promenad & Alice somnade. Jag hade då hunnit göra GI-ostkaka & GI-ugnspannkaka. Det senare blev lunchen. Vi njöt av söndagstidningar med bilagor, en packad picknickkorg, mat & sovande barn fram till 13 snåret då Alice vaknade. Mannen tog upp henne & så började hon kräkas. I början gick det ca 10 min mellan varje kräkning så vi tänkte att det "blir nog inte så falrigt". Men tji fick vi Tillslut hade hon inget kvar att kräkas upp så upp kom galla & slem & det tog nästan en timme innan hon tog emot vatten, vilket hon sen kräktes upp igen för visso men av egen erfarenhet är det "skönare" att ha något att kräkas upp än att bara kräkas galla. Hon fick bada balja & stapplade runt helt likblek på skakiga ben. Vid det laget var hon så slut att hon somnade i min famn mellan varje omgång, men hon kom inte riktigt till ro, hon är ju van vid att sova själv & röra sig som hon vill. Så vi bäddade åt henne i soffan & där kom hon till ro & efter någon timme till med sova-kräkas-sova så lugnade magen sig & hon sov i 2 timmar tills manenn inte kunde låta bli att pussa på henne & då vaknade hon, men då var klockan 18. Vi byttes av med att sitta vid henne, kolla att hon andades osv. Faran med fiskallergi är ju att det KAN sätta sig på andningen. & främsta anledningen till att jag ville prova lax igen är att jag vill veta vad jag ska ge dagmamman för råd. Nu kommer inte Alice få någon fisk även då hon åt rödspätta förra veckan & det gick bra, men det känns lättast att bestämma att hon inte får någon fisk & sen prova sig fram om något år eller två då hon är lite större & kan förmedla sig bättre själv, men självklart undvika lax då med.

Vid 19 så var vår mat klar & hon fick en liten skål med mat & hon slevade i sig. Var jättehungrig. men det kom snart upp igen, men det kändes ändå som att maten hjälpte till att vända det hela för vid 20 när hon ville sova för natten så fick hon välling som fick stanna kvar. Hon sov till 6.30 utan ett pip däruppifrån, hörde henne sparka någon gång i natt men det var bara skönt att veta att hon levde.

Hon var helt slut i morse med. Åt lite yoghurt till frukost, men det satte igång magen & hon fes så hon vände sig om själv för att kolla vad det var & 2 blöjor som inte luktade i närheten av tårta fick bytas. Men vid 9 var hon hungrig & då fick hon banan & åt nästan hela & då piggnade hon till mer.

Vi åkte ner på stan. Då sitter hon ju iallafall och vilar sig i vagnen. & det gick bra. Vi var bara nere 1 timme. Gick på Bibblan & lånade 2 böcker åt mig. Shoppade lite på Apoteket & sen en sväng in på Lindex för att köpa sommarbyxor till Alice. Vilket nästan var omöjligt. Tights finns det gott om men det har vi gott om hemma med, jag var ute efter tunnare sommarbyxor, hittade tillslut ett par röda & ett par rosa & så fanns en klänning med dalmartiner på rean vilken jag tittat på flera gånger förut så den fick hon oxå. hade tänkt hitta en klänning till mig själv med, men det var så rörigt på Lindex, kläder högt & lågt & inte en chans att kunna klämma in en barnvagn med lite "riva ner" mån.


Alice nya kläder


Apoliva Serum till mig


Låneböcker

Alice höll på att somna i bilen, men jag fick henne på andra tankar. Kom hem & gav henne lite lunch & sen ner i vagnen efter en stunds avvaktan på om magen skulel slå bakut eller inte men nu sover hon & ska få sova tills hon vaknar av sig självt!


Snacka om tröttistjej

Samtidigt  som Alice började kräkas fick hon som små små prickar på kinderna, precis nedanför ögonen. De var blåröda så idag på Apoteket frågade jag tanten i kassan om hon var bra på prickar, vilket hon sa att hon inte var men samtidigt så tror jag att hon ställde rätt diagnos. Hon trodde att små kärl brustit i och med att hon tagit i sådant när hon kräktes & det är nog så. Idag är de mer röda än blå & mycket ljusare & de ser ut som små små blodblåsor. Otäckt!

Dagens meny:

Frukost: 2 stekta ägg, 3 skivor ksinka
Lunch: GI-ugnspannkaka
Fika: GI-ostkaka med några hallon
Kvällsmat: Sesampannerad lax med grönsaker
Kvällsfika: ost & skinkrullar + te

Kommentarer
Postat av: Sommartjejen

Åå den med Martin Svensson vill jag med läsa, är det 2 veckors lån på den?

Vad var det andra för bok?



Skruttan ser iallafall betydligt piggare ut idag än igår...lilla gumman så tokigt det blev!!

kramis till er båda

2009-05-25 @ 18:40:24
Postat av: Zeb

Vad tråkigt att hon reagerade på laxen!



Petekier heter prickarna och är små blodkärl som spruckit av ansträngning. Inget farligt och gör inte ont heller. Sambon får såna när han kräks.



Kram!

2009-05-25 @ 20:35:54
Postat av: Kråkmamman

Heeej,

ja vet, det där om lappfilten.

Jag var och köpte en sån till MOlle för någon vecka sedan. Han ÄLSKAR den!

Och jag luskade reda på, att det faktiskt finns en hel kollektion med lapp-leksaker! Javisst, filtar, stora och små, gossedjur osv. Ha, ha, kan inte låta bli att tänka på hur Mollebus skulle reagera, i min fantasi, om man släppne ned honom på golvet omgiven av alla dessa flärp/lapp leksaker och filtar. ha ha ha Vilken syn jag får på näthinnan!

Det var snäll att du gillade mitt nya bloggutsende, Tack! Din e ju åsså jättefin!

Kråkmamman

2009-05-25 @ 21:13:02
URL: http://alvajohanna.blogg.sea
Postat av: svintoflickan

åå stackars liten...vad hemskt att hon blri såå dålig.

ja usch skit i fisk...

lilla pluttan...



gillade verkligen dalmantinern jumpern.du hittar alltid så mkt fint.



kram o nu ska de sovas här...om ändå lea fattar de..jag vet inte om jag måste sluta me middagsömnen eller helt enkelt bara komma på en bra nattningsmetod för att kvällarna ska funka..



kramis

2009-05-25 @ 23:08:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0