En Välbehövlig LEDIG Fredag!

Lilla Alice var supertrött igår, så det kändes EXTRA skönt att vara ledig idag. Först hade jag funderingar på att åka till mamsen, men jag kände att Alice behövde en lugn dag, blir alltid någon form av stress när vi ska åka iväg & jag behövde vila mitt dotterhjärta/hjärna ett par dagar till...

Alice tog sovmorgon till klockan 8 idag. Själv vaknade jag 5.40 otrooooligt kissnödig men orkade inte stappla mig upp förän runt 7 snåret, tänkte att jag nog skulle lyckas somna om ändå men se icke det gick inte. Slumrade till efteråt istället & vaknade av grannarna som har en förmåga att stänga bildörrar VÄLDIGT hårt så Alice vaknade såklart hon med då.

Vi tog långfrukost framför barnkanalen, Alice älskar "Olivia" men hon säger att grisen heter "Olika" hihi. När jag duschat & fixat mig & Alice i ordning så åkte vi och handla. Alice satte sig i overallen & trädde i benen själv, en mycket förvånad mamma hjälpte till med resten. Vet att en fröken på dagis sagt att "det är lättare med overall när man kan klä på sig själv & det kan ju inte Alice än" & jag tänkte att nej det dröjer nog ett år till kanske även om jag tyckte hon lät lite väl "snorkig i tonen" & det kändes som att jag hjälpte Alice för mycket. Hur gamla var/är era barn när de lärde sig ta på sig själva?

Morgonen bjöd även på ett glädjeskutt minus på vågen har nu tappat 1.1 på mitt BMI ligger nu på 23.8! Jag har 4,8kg kvar till min målvikt! Så happy! Känns skönt att ha hittat rutiner som känns hållbara & har även försökt undvika mina största "fällor" som är bröd & kakor, helst nybakat bröd typ baguette eller ciabatta som jag lätt överäter eller ballerinakex som gärna slinker ner alldeles för många alldeles för snabbt. Så nu köper jag inte hem ballerinakex. & om jag köper hem nybakt som idag valde jag en mindre mängd dvs 2 mindre baguetter (250g totalt som ska delas på 3 personer) istället för en stor (400g). Lovar att den stora hade tagit slut om den köpts hem... Har insett att jag inte längre är särskillt sugen på godis. Choklad köps hem till helgen men då i liten mängd, en till två bitar i min mage OM det ryms i kaloribudgeten resten i mannens. Popcorn blir fredags snax.

Det är lätt att påverka vad som äts på jobbdagar, det som tagits med är ju det enda som finns. Ser till att ha nyttiga lunchlådor och MYCKET frukt! Problemen blir mer om det blir undagtag från mina rutiner tex bjudfrukosten igår, men jag ränkade snabbt efter & insåg att om jag plockade bort eftermiddags frukten så var jag inom mina kaloriramar. Annars har väldigt lätt att tänka "Äsch dagen är ju ändå förstörd!" Det är den INTE!!!  En hel dag behöver inte vara förstörd för att något inte äts som planerat.
Helgerna äter jag mer men försöker hålla mottot att jag får välja, äter jag "onyttig" middag så blir det inget onyttigt fika/kvällsmys. & Jag förösker hålla nere kaloriintag & portionsstorleken. Jag övergav frukt fram till lunch & äter nu smörgås och en liten frukt till frukost & står mig MYCKET bättre & jag äter lagad mat till både lunch & middag.
Jag har fått ny inspiration till matlagningen & det roligaste av allt är att Alice älskar det! Förut kunde jag få i henne broccoli & majs & blomkål, men om jag la dit paprika, tomat eller gurka så lät hon det va. Nu blandar jag i det i maten på ett annat sätt i riset, pasten eller i grytan och då är det tomt på tallriken. Idag åt hon samma lunch som mig med råris som jag lät tärnad squash & paprika koka med sista 5 min i & hon satt och sa "Mmm Gott" efter de tre första tuggorna =)
Vi har dragit ner drastiskt på rött kött. Äter mycket kyckling, har tex bytt ut all korv till kyckling eller kalkonkorv. Försöker laga någon helt vegetarisk rätt en dag i veckan & såklart få in nya spännande smakrika rätter! Roligt!

Dagens meny:

Frukost: 1 rågbröd med minilätta, 1 skiva ost & 2 skivor gurka & te
Lunch: Råris med squash & paprika, 100g grillad kyckling
Fika: Jordgubbar & te
Kvällsmat: Revben , mannens hemmagjorda surkål & baguette
Kvällsfika: popcorn & te

Dagens motion:

55min barnvagnspromenad i den tunga snön....




Kommentarer
Postat av: svintoflickan

ja inte har de tagit på sig själva vid 1 och ett halvt allafall..

lea kan ju stövlarna..på fel fot..

å jackan tar hon alltid i fel arm..

men mössan är ju lätt.hi,hi,

till o me 3 åringen har svårt för de där me jackan...

visserligen har han varit lite sen i de mesta men ändå.

jag hjälper nog till en del jag med..



ha nu en mysmysig helg.



kram

2010-01-15 @ 18:07:55
URL: http://svintoflickans.blogg.se/
Postat av: Lottis

Det där med vegetariskt tycker jag låter spännande. Har du nåt tips på bok el nätsida med bra recept? Jag äter gärna vegetariskt, men sambon är mera tveksam... Tänkte att det borde gå och att "lura" honom lite... Vi äter inte heller speciellt mycket rött kött längre, men gärna kyckling. Sen kan inte jag äta vanlig korv, så jag är hänvisad till kyckling- eller kalkonkorv vare sig jag vill eller inte...

Jag är oxå inom mitt bmi numera, och har ett kg kvar till delmål 3. Bara det att det varit ganska så turbulent på jobbet ett tag och jag har inte mått så bra, och då slutade jag äta... Det var ju inte så jag ville gå ner i vikt... =/ Nu känns det bättre, så förhoppningsvis kan jag ta tag i matbiten igen.

Hur gammal är Alice? Visst fyller hon två i sommar? I så fall tycker jag hon är jätteduktig som får på sig overallen så långt. Jag jobbar ju på förskola och vi har en treåring som precis kommit så långt som Alice kan nu... Så jag tycker hon är duktig. Sen håller jag nog inte riktigt med pedagogen där. Tycker nog allt att overall är lättare för barnen ändå... Det är inte så jäkla mycket lättare med byxor och jacka där man ska hålla reda på byxhängslen och rätt håll på jacka... En del kommentarer är så onödiga från förskolepersonal... Vi måste tänka på vad och hur vi säger...

Oj, det blev ett halvt blogginlägg det här, haha. Smällar man får ta. Ha en fin lördag! Kram kram

2010-01-16 @ 11:53:09
URL: http://charlotte77s.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0